Ügyfélszolgálat:
H-P 9-16h
szechenyi_logo_mobile

Az NTAK tanúsítvány beszerzésének menete 5 egyszerű lépésben

NTAK tanúsítvány beszerzése az adatszolgáltatáshoz

2023. 04. 20.

Olvasási idő: 2:42 perc

Az NTAK rendszert érintő éppen zajló változások a te vállalkozásodat is érintik, akkor mindenképpen érdemes odafigyelned a határidőkre és a feltételek maradéktalan teljesítésére, hogy elkerülhesd a nagymértékű büntetést.

Ennek a folyamatnak egy fontos része a működéshez szükséges tanúsítvány beszerezése, ami szerencsére nem olyan bonyolult dolog mint amilyennek elsőre hangzik. A tanúsítvány biztosítja, hogy a vendéglátó szoftverből hitelesített kapcsolaton keresztül érkeznek az adatok az NTAK Vendéglátás szakmodulba.

A tanúsítvány kiállításának folyamata a következő lépésből áll:

  • NTAK rendszerbe való regisztráció
  • Tanúsítványkezelés indítása
  • Tanúsítványkérelem előállítása;
  • Tanúsítványkérelem felöltése az NTAK Vendéglátás szakmodulba;
  • Elkészült tanúsítvány letöltése.

1.NTAK rendszerbe való regisztráció

Az előbb felsorolt lépések közül az NTAK rendszerbe történő regisztrációt korábban már részleteztük, így erre itt nem térünk ki részletesen.

2.Tanúsítványkezelés indítása

Az összes kereskedelmi forgalomba kerülő vendéglátó szoftverhez elengedhetetlen egy tanúsítvány előállítása.

Ehhez a felületen a TANÚSÍTVÁNYKEZELÉS gombra kell kattintani, (a választott szoftver sorában található) ezáltal megnyílik a Tanúsítványkezelési oldal.

Fent az látható, hogy melyik szolgáltatási helyhez és melyik szoftverhez tartozó tanúsítványok kezelését lehet elintézni. Részletes leírás is található, segítségképpen, a tanúsítványigénylési műveletről.

A szükséges tanúsítványt az NTAK üzemeltetőjének kell kiállítania a szolgáltatási hely és az ott használt vendéglátó szoftver számára. Fontos, hogy a tanúsítványt kizárólag a vendéglátó üzlet kezelésére az NTAK-ban jogosult személy igényelheti.

3.Tanúsítványkérelem előállítása

A vendéglátó szoftvert biztosító szolgáltató adja meg a tanúsítvány kiállításához szükséges tanúsítványkérelmet. A kérelem elkészítéséhez útmutatást is biztosítanak a szoftver gyártói.

A tanúsítványkérelem akár a vendéglátó üzletek bevonása nélkül is elkészíthető, ezért a szolgáltatási hely azonosító (vendéglátó üzlet NTAK regisztrációs számának utolsó 8 karaktere) birtokában a vendéglátó szoftver gyártója bármikor előzetesen megküldheti azt a vendéglátó üzlet részére.

Az NTAK regisztrációs szám a szolgáltatási helyek és vendéglátó üzletek oldalon található, a vendéglátó üzletek táblázatában.

4.Tanúsítványkérelem felöltése az NTAK Vendéglátás szakmodulba

Az adatszolgáltatáshoz szükséges tanúsítvány a sikeres igénylést követően letölthető, majd a FÁJL FELTÖLTÉSE gombra kattintva lehet feltölteni. A sikeres feltöltés után megjelenik a feltöltött CSR kiterjesztésű fájl neve.

A KÉRELEM INDÍTÁSA gombra kattintva indítható a kérelmezési folyamat. Ezt követően az NTAK ellenőrzi a befogadott tanúsítványkérelem állományát és az NTAK-ban tárolt, szolgáltatási helyre vonatkozó adatokkal kiegészítve küldi azt tovább a tanúsítványkiadó rendszer felé.

A tanúsítvány elkészítése azonnal megkezdődik, de a befejezése néhány percbe is telhet. Szükséges lehet az oldal frissítése (F5 billentyű megnyomása).

5.Tanúsítványok letöltése és a státuszok ellenőrzése

A sikeres kérelmezés után az elkészült tanúsítvány letölthető, illetve igény esetén vissza is vonható.

A kész tanúsítványok a TANÚSÍTVÁNYKÉRELMEK ÉS TANÚSÍTVÁNYOK táblázatban láthatók, ahol a vendéglátó üzletek üzemeltetőjének lehetősége van azok letöltésére, visszavonására, illetve státuszának ellenőrzésére.

A táblázatban az alábbi adatok láthatók:

  • tanúsítvány neve;
  • kérelemküldés dátuma;
  • tanúsítvány státusza;
  • tanúsítvány sorszáma;
  • tanúsítványok kezelése (letöltés, visszavonás).

Tanúsítvány letöltése

Automatikus e-mailt küld az NTAK a sikeres tanúsítvány előállításáról, illetve a sikertelenről is. A sikeresen előállított tanúsítványt a TANÚSÍTVÁNYKÉRELMEK ÉS TANÚSÍTVÁNYOK táblázatból lehet letölteni, majd importálni a vendéglátó szoftverbe.

A tanúsítvány ismételt létrehozása (megújítása) az alábbi esetekben szükséges:

  • vendéglátó szoftver váltása más gyártóra, és az új gyártó által készített új szoftver
  • alkalmazásra;
  • lejárt tanúsítvány miatt új tanúsítvány beszerzése (a tanúsítványok érvényessége a
  • kiállítástól számított 4 évig tart);
  • korrumpálódott vagy megsemmisült aláírói magánkulcsok miatt felmerült tanúsítvány-
  • csere igény.

Tanúsítvány visszavonása

A tanúsítványok visszavonása a TANÚSÍTVÁNYKÉRELMEK ÉS TANÚSÍTVÁNYOK táblázatban látható VISSZAVONÁS gombra kattintva lehetséges.

A visszavonás során indoklást kell adni a visszavonás okáról, a megfelelő indok a legördülő menüben rögzített lehetőségek közül választható ki:

  • ismeretlen;
  • kulcs használata kockázatossá vált;
  • tanúsítványkiállító hatóság nem megbízható;
  • megváltoztak a kapcsolat paraméterei;
  • tanúsítvány elavult;
  • használat beszüntetése;
  • használati jog visszavonásra került;
  • egyéb.

A megfelelő indok megadását követően a TANÚSÍTVÁNY VISSZAVONÁSA feliratú gombra kattintva a kiválasztott tanúsítvány visszavonásra kerül.