Ügyfélszolgálat:
H-P 9-16h
szechenyi_logo_mobile

Mit tegyünk régi pénztárgépünkkel?

Mit tegyünk a régi online pénztárgépünkkel

2023. 05. 19.

Olvasási idő: 3:03 perc

A pénztárgép rengeteg vállalkozás elengedhetetlen eszköze, azonban – mint minden más eszköz esetében is – a pénztárgépek élete során is eljön az a pont, ahol technikailag lehetetlenné, vagy egyszerűen csak okafogyottá válik a használata. Ilyenkor a régi pénztárgépet le kell selejtezni, ami egyáltalán nem azt jelenti, hogy ki kell dobni a kukába. De akkor mi a használt pénztárgéppel a teendő? A CMO következő cikkében ezt a kérdést járjuk körül.

Ha már nincs szükségünk régi pénztárgépünkre

Előfordulhat az is, hogy régi pénztárgépünket azért akarjuk leselejtezni, mert helyette újabb, nagyobb tudású eszközt vásárolunk – vagy sajnálatos esetben egy üzlet bezárása miatt nincs már rá szükségünk –, de a használt pénztárgép még működőképes állapotban van. Ebben az esetben nem feltétlen kell teljes egészében szemétként kezelni a gépet, elég csak az üzemeltetés befejezésének lépésein végigmenni. Ezek után akár mi magunk is értékesíthetjük használt pénztárgépünket, így is csökkentve vállalkozásunk anyagi veszteségeit, amik az új eszköz beszerzésével és üzembehelyezésével járnak.

A régi pénztárgép üzemeltetés befejezésének lépései az alábbiak:

  • A használt pénztárgépet át kell adnunk egy, a típushoz engedéllyel rendelkező szerviz számára.
  • A szakszerviz az üzemeltetés befejezésének minden technikai részét elvégzi (gép lezárása, naplófájlok kiolvasása, adómemória kiszedése stb.). Erről a folyamatról jegyzőkönyvet is készít és teljesíti az adatszolgáltatási kötelezettséget is, így nekünk ezzel már nem lesz dolgunk.
  • A szerviztől a régi pénztárgép lezárása során visszakapott dokumentumokat minimum 8 évig (illetve az adómegállapítás jogának elévüléséig) meg kell őriznünk.
  • A Nemzeti Adó és Vámhivatal felé is jeleznünk kell az üzemeltetés befejezését, ezt a “PTGTAXUZ” adatlap kitöltésével és beadásával tehetjük meg.

Van lehetőségünk arra is, hogy a használt pénztárgépünk használatból való kivonásának technikai részét mi magunk végezzük el, ebben az esetben arra kell figyelnünk, hogy ilyenkor az adatszolgáltatási kötelezettség minket terhel. Az üzemeltetés befejezésének lépései minden más szempontból azonosak a szerviz által történő lezáráshoz.

Ha már működésképtelen a régi pénztárgép

Abban az esetben, ha régi pénztárgépünk javíthatatlanul meghibásodott és emiatt kényszerülünk a leselejtezésére, az üzemeltetés befejezésének lépései a következők:

  • A leselejtezést minden esetben csak az adott géptípusra és software verzióra engedéllyel rendelkező szerviz végezheti el.
  • A még működőképes gép esetéhez hasonlóan a szakszerviz elvégzi a technikai lépéseket.
  • A meghibásodásról érdemes lehet egy külön jegyzőkönyvet felvetetni, a további félreértések és visszaélések elkerülése végett.
  • A működésképtelen, régi pénztárgépből kinyert Adóügyi Ellenőrző Egységet (AEE), naplófájlokat és hasonló adóügyi dokumentumokat ebben az esetben is minimum 8 évig (vagy az adómegállapítás jogának elévüléséig) kötelesek vagyunk megőrizni.
  • Üzemeltetőként ebben az esetben is a “PTGTAXUZ” adatlapon tudjuk a NAV felé teljesíteni az adatszolgáltatási kötelezettségünket.

Mi történik a használt pénztárgéppel az üzemeltetés befejezése után?

Nagyon fontos, hogy a használt pénztárgéphez tartozó minden olyan dokumentumot és alkatrészt (naplófájlok, jegyzőkönyvek, Adóügyi Ellenőrző Egység stb.) gondosan őrizzünk meg (minimum 8 évig vagy az adómegállapítás jogának elévüléséig), amire törvényi kötelezettségünk van!

Ha a használatból kivont, leselejtezett pénztárgép helyett nem veszünk másikat, akkor érdemes lehet a telekommunikációs szolgáltató céggel is felmondani a szerződésünket (ami a pénztárgép online kapcsolatát biztosítja), hogy ne keletkezzenek felesleges költségeink.

A teljesen leselejtezett használt pénztárgépet sem szabad lakossági hulladéknak tekinteni – vagyis semmiképpen se dobjuk egyszerűen a kukába –, mivel elektromos hulladékról van szó! A gyártó és a forgalmazó cég rendelkezik bizonyos kötelezettségekkel a használt pénztárgépek átvételét illetően, ezért érdemes lehet ilyen módon megszabadulnunk a szóban forgó eszköztől. Emellett használhatatlanná vált és használatból kivont régi pénztárgépünket leadhatjuk hivatalos nyilvántartásba vett, illetve hulladékkezelői engedéllyel rendelkező telephelyeken is.

Ha régi pénztárgépünk helyett újat vásárolunk, gondoljuk végig, hogy egy vadonatúj vagy egy használt géppel járunk jobban. A CMO weboldalán minden alapinformációt megtalálhatsz a megvásárolható és bérelhető pénztárgépjeinkről, de ne habozz keresni minket az elérhetőségeinken, ha bármilyen egyéb kérdésed lenne!