Ügyfélszolgálat:
H-P 9-16h
szechenyi_logo_mobile

A pénztárgép átírás költségei - Mit érdemes tudnod?

Átírási költsége az online pénztárgépeknek

2024. 04. 03.

Olvasási idő: 2:48 perc

A pénztárgépek átszemélyesítése gyakoribb feladat, mint azt elsőre gondolnád, például eladáskor vagy a bérlések megkezdésénél és befejezésénél is végig kell csinálni ezt a folyamatot. Ebből a szempontból pedig a pénztárgép átírás költsége sem mellékes, hiszen a végső árba ezt is bele kell kalkulálni.

Pénztárgép átírás régen és most

Nem volt könnyű dolga annak, aki korábban pénztárgép átszemélyesítést szeretett volna megoldani egészen 2016-ig, hiszen cserélnie kellett az adóügyi egységet a pénztárgépben. Amikor hatályba lépett a 9/2016 (III.25.) NGM módosítása, lényegesen leegyszerűsödött ez a procedúra, így azok a pénztárgépek, amelyek megfelelnek az új követelményeknek, már könnyebben megvalósítható az üzemeltetőváltás.

A pénztárgép átírás költsége minden esetben felmerül, ha átszemélyesítésre van szükség, általában ez az összeg fedezi a pénztárgép szüneteltetést és az ezzel kapcsolatos feladatokat, illetve magát az átírást, új szerződéskötést és az ehhez kapcsolódó folyamatokat. Átszemélyesítésre van szükség, ha

  • megváltozik a pénztárgép üzemeltetője,
  • eladásra kerül sor,
  • bérlés történik (átvételkor és átadáskor),
  • a pénztárgép üzemeltető adó törzsszáma megváltozik (az első nyolc számjegy),
  • cserepénztárgépet kell biztosítania a szolgáltatónak.

Fontos információ, hogy adott típusú pénztárgép csak az arra jogosult szervizben személyesíthető át, ezért érdemes még az első körben az illetékes szolgáltatónál tájékozódni a teljes folyamatról.

Pénztárgép átírás költsége és folyamata

A pénztárgép átírás folyamatát mindig az adott pénztárgépről kell kezdeményezni, méghozzá a régi üzemeltető naplófájljainak kiírásával. Ezt mindig meg kell őrizni, ügyelni az adatok biztonságos tárolására, majd következhet a napló lezárása. Az átíráshoz az új üzemeltetőnek egyéni átszemélyesítési kódra van szüksége, ennek beírását követően a NAV is értesülni fog a változás bekövetkeztéről. Fontos lépés a régi adatkapcsolat megszüntetése, ezzel együtt pedig az új szerződés megkötése annak érdekében, hogy az új üzemeltető megkapja a pénztárgépnaplót. Ezen felül egyéb beállításra nincs szükség.

Attól függően, hogy magánvállalkozásként vagy cégként szeretnénk igényelni az átszemélyesítést, hasonló papírokra és igazolásokra lesz szükség, de a pontosítás kedvéért külön listába szedtük őket:

Mindkettő esetén az alábbiak szükségesek az átíráshoz:

  • Kinyomtatott formában az átszemélyesítési kód (fontos, hogy nem üzembe helyezési kód).
  • Az átszemélyesítendő pénztárgép és a régi pénztárgépnapló.
  • Tulajdonjogi igazolás számlával, adásvételi szerződéssel és átadás-átvételi megállapodással.

Magánvállalkozások esetén ezeket kell kéznél tartani:

  • Nyilvántartásba vételi értesítés vagy vállalkozói igazolvány, illetve személyi igazolvány.
  • Alanyi adómentesek számára nem kötelező, mások esetében egy bankszámlaszám.
  • Nem saját részre történő pénztárgép átvétel esetén hivatalos meghatalmazás.
  • Cégek (Kft. és Bt.) esetén:
  • Személyi igazolvány, bankszámlaszám és cégkivonat.
  • Szükség lesz egy aláírási címpéldányra is.
  • Ugyanúgy, mint magánvállalkozók számára, ha nem saját részre veszed a pénztárgépet, akkor hivatalos meghatalmazásra lesz szükség, a két dokumentum azonban minimálisan eltér egymástól, így figyelj oda, hogy a jót töltsd le!

A pénztárgép átírás költsége legalább két dologból tevődik össze, mint a pénztárgép szüneteltetés és az átszemélyesítés ára, azonban magasabb is lehet, ha hiányzik az éves felülvizsgálat, vagy nincs megfelelően karbantartva.

Pénztárgép átszemélyesítés új és használt eszköz vásárlásakor

Új pénztárgép beszerzése esetén sokkal kevesebb a macera, hiszen a szolgáltatónál helyben el lehet intézni minden szükséges beállítást, mielőtt a gép a végleges helyére kerülne. Ha saját használatra veszed, akkor igazából egy szerződéskötéssel el is intézheted az átírást, a beüzemelésről pedig ebben a cikkünkben olvashatsz részletesen. A NAV oldaláról letölthető PTGREG adatlap ügyfélkapunk keresztül kitöltésével szerezheted meg a saját átszemélyesítési kódodat, amelyet jól jegyezz meg, mert szükséged lesz rá.

Használt pénztárgép vásárlásánál már érdemes jobban odafigyelni a részletekre, például ha már a gép megjelenése lestrapáltnak és ezerévesnek tűnik, érdemes tovább keresgélni. Erről írtunk egy jó kis összefoglaló cikket, ami segítségedre lehet, ha választás előtt állsz. Ha külsőre egész újszerűnek tűnik, az esetleges belső hibákat csak úgy tudod kideríteni, ha megnézed a pénztárgépnaplót (ezért is fontos a régit megőrizni), ahol elédtárul mind korábbi probléma. Mondanunk sem kell, hogy ha a pénztárgépnapló hiányzik, eszedbe se jusson megvenni, különben a pénztárgép átírás költsége mellett a javítás árát is bukhatod! A CMO-nál kizárólag olyan használt pénztárgépeket kínálunk, amelyek újszerű állapota mellett minden szükséges elemmel és funkcióval rendelkeznek, továbbá fél éves forgalmazói garanciát is adunk hozzájuk!

Pénztárgép bérlés átszemélyesítéssel – drágább vagy olcsóbb megoldás?

Általában a bérléssel kedvezőbb áron vehetjük igénybe a szolgáltatásokat, hiszen a havidíjas konstrukciók ehhez mérten lettek kialakítva. Míg pénztárgép vásárlás esetén egy összegben kell kifizetni az eszközt és minden járulékos költséget, hogy aztán teljes jogú tulajdonosává váljunk, addig bérlés esetén ez az összeg az előbbi töredéke. Bérléssel ugyanúgy üzemeltetője leszel a gépnek, viszont a karbantartási és javítási költségek (rendeltetésszerű használat mellett) a szolgáltatót terhelik.

Mindkét esetben hozzáadódik a pénztárgép átírás költsége is a végösszeghez, ezért a bérlést érdemes hosszútávra tervezni, hiszen a gép visszaszolgáltatásával újra el kell végezni az átszemélyesítést. Így akkor éri meg bérelned (kizárólag ebből a szempontból), ha nem csupán hónapokban gondolkozol.

Nem kivitelezhető az átszemélyesítés, ha:

  • A pénztárgép nem rendelkezik Adóügyi Ellenőrző Egységgel, véglegesen kivonták a forgalomból, tehát leselejtezett állapotú.
  • Jogszerűen nem birtokolt a pénztárgép, vagy nem bizonyítható számlával.
  • A leendő üzemeltető nem rendelkezik PTGREG nyomtatvánnyal igényelt átszemélyesítési kóddal.
  • Nem rendelkezik a pénztárgép aktív adatkapcsolattal, vagy az előző tulajdonos elmaradásban van a mobil kommunikációs szolgáltató felé.
  • A pénztárgép nincs megfelelő műszaki állapotban, nem esett át az éves ellenőrzésen és karbantartáson.

Online és használt pénztárgép üzembe helyezése

A folyamat ezen szakaszában már bizonyára rendelkezel a saját átszemélyesítési kódoddal, amelyet a NAV oldaláról, ügyfélkapun keresztül lehet megigényelni. Az üzembe helyezéshez szintén PTGREG kódra (16 számjegyű) lesz szükséged, viszont a kettőt ne keverd össze, mert ez utóbbira új online pénztárgép üzembe helyezéséhez fog kelleni. Amint megvan a kódod, neki is láthatsz a dolognak. Fontos kiemelni, hogy a kódra nagy szükséged lesz a későbbiekben is, hiszen ezzel tudja majd kicserélni a szolgáltató a gép Adóügyi Ellenőrző Egységét. Ezt a cserét az üzemeltetőnek minden esetben jelentenie kell a NAV felé.

Használt pénztárgép üzembe helyezéséhez az átszemélyesítési kód fog kelleni, amit egyedül nem fogsz tudni kivitelezni, mindenképp erre jogosult személlyel végeztetheted el. A CMO-nál egy kalap alatt letudhatod a régi adatkapcsolat megszüntetését, az új szolgáltatóval való szerződéskötést, és az új gép üzembe helyezését. A pénztárgép átírás költsége így alacsonyabb lesz, ha minden szükséges dolgot egy helyen végeztetsz el, a folyamat maga pedig maximum egy órát vesz igénybe. Régebbi modellek esetén közbeszólhat egy rendszerfrissítés, ez azonban lényeges ahhoz, hogy a későbbiekben gond nélkül fusson rajta minden program.

Ha szeretnéd egy az egyben lefutni a szükséges köröket, érdemes szétnéznek a CMO szolgáltatásai és csomagajánlatai között. Segítségre van szükséged? Írj nekünk! Ügyfélszolgálati munkatársaink igyekeznek minél előbb megoldást találni!