Ügyfélszolgálat:
H-P 9-16h
szechenyi_logo_mobile

Online pénztárgép működése: az egyszerű adminisztráció és számlázás titka

Online pénztárgép működtetése, üzemeltetése és a számlázás

2023. 09. 20.

Olvasási idő: 2:31 perc

Mivel már több éve (egészen pontosan 2017 január 1-je óta) bizonyos esetekben kötelező folyamatos online adatkapcsolattal rendelkező pénztárgépet – vagy egyszerűen csak „online pénztárgépet” – működtetni a boltoknak, szolgáltató- és vendéglátó egységeknek, ezért szerencsére ezen eszközök használata mára egy viszonylag kiforrott folyamattá vált. Kezdő vállalkozóként vagy új pénztárgép tulajdonosként, azonban mégis könnyű lehet elveszni a szakkifejezések és különböző szabályozások útvesztőjében. Az alábbi cikkünkkel szeretnénk segítséget nyújtani az online pénztárgépek működésének megismeréséhez.

Új eszköz beszerzése

A CMO-nál lehetőség van saját készülék vásárlására, de online pénztárgépet akár bérelni is lehet, így csökkentve egy új vállalkozás induló költségeit. Az online pénztárgép regisztrációjáról és első beüzemeléséről egy korábbi cikkünkben részletesen is beszámoltunk.

A folyamatos adatkapcsolat működése

Az online pénztárgép működése során az interneten keresztül folyamatos kapcsolatban áll a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) szervereivel. Fontos kiemelni, hogy ennek egyik feltétele a stabil internetkapcsolat, de természetesen az online pénztárgép működése nem áll le akkor sem, ha a kapcsolat ideiglenesen – például az internetszolgáltató hibájából, vagy valamilyen technikai oknál fogva – megszakad. Ebben az esetben az adatszolgáltatás az online kapcsolat helyreálltakor visszamenőlegesen is megtörténik.

Az adatszolgáltatás működéséért az online pénztárgép Adóügyi Ellenőrző Egysége (AEE) a felelős. A rendszer itt tárolja a naplófileokat is, amik szükség esetén manuálisan is lekérdezhetőek az eszközről.

Nyugták és számlák kiállításának menete

Egy egyszerű pénzügyi bizonylat, nyugta kiállításához elég csak az összeget a megfelelő helyre beütni a pénztárgépbe, ami azonnal ki is állítja a megfelelő dokumentumot. Áfás számla esetében – akár a vásárló kérésére történik ennek kiállítása, akár céges vásárlás miatti áfás számla kiállításáról van szó – azonban többféle adatot is rögzíteni kell, így az online pénztárgép működtetése során nagy segítséget jelenthet, egy magas szinten integrált, átlátható kezelői felülettel rendelkező számlázó program.

A CMO online számlázó programjának segítségével minden vásárlásokhoz köthető adatot egy helyen tárolhatsz, ami a felhő alapú megoldásnak köszönhetően bárhonnan hozzáférhető, így akár a távolból is tudod intézni vállalkozásod pénzügyeit.

Természetesen a szoftver teljes mértékben kompatibilis a NAV által támasztott adatszolgáltatási feltételekkel, így az online pénztárgéped működése során minden adminisztráció automatikusan végbe megy, Neked nem kell utólagos papírmunkával bajlódnod.

Igény esetén az online számlázó program kibővíthető SMART kereskedelmi funkciókkal is, így egy lépésben elérhető válik a cikkelemes értékesítés, aminek segítségével még könnyebbé és gyorsabbá válik a számlák kiállítása. Ezen felül akár még NTAK adatszolgáltatásra is felkészítheted online pénztárgépedet.

##Mit tegyünk ha nem működik az online pénztárgép? Abban az esetben, ha valamilyen előre nem látható esemény miatt – például az online pénztárgép meghibásodása, vagy áramkimaradás – nem tudjuk elektronikus módon rögzíteni a pénzmozgásokat, akkor az ebben az időszakban kiállított kézi nyugtákat utólag az online pénztárgépbe is rögzíteni kell. A folyamat megkezdéséhez először egy külön adóügyi napot kell nyitni. Az utólagos rögzítéssel érintett időszak egy-egy adóügyi napjának bevételét mindenképpen egy nyugtán, forgalmi gyűjtőnként egy tételben kell rögzíteni, tehát nem kell nyugtánként egyesével elvégezni a rögzítést. Ezután el kell indítani a napi zárást a pénztárgépen, aminek dokumentumait az érintett időszak alatt kiállított nyugtákkal együtt meg kell őrizni! Előfordulhatnak olyan esetek is, hogy a pénztárgépen nem lehet egy összegben beütni az egy napra és egy gyűjtőre vonatkozó összeadott forgalmi adatokat (pl.: nyugta végösszegre vonatkozó összegkorlát), ebben a kivételes esetben természetesen megengedett az érintett időszakra vonatkozó azonos adóügyi napon keletezett bevétel több nyugtán való rögzítése.

Cserepénztárgép kiadásakor ugyan úgy el kell végezni a fent leírtakat, tehát a kézzel nyugtázott időszak forgalmát (azon időszak forgalmi adatait, amíg ügyfélnek nem volt pénztárgépe) szintén be kell rögzíteni a cserepénztárgépbe. Mivel a cserepénztárgép a használatba vételkor már az ügyfél nevére van átszemélyesítve, ezért a nyugtázott forgalom beütése után már nincs további teendő, a cseregépbe rögzített forgalmi adatok elküldésre kerülnek a NAV szervere felé. Abban az átmeneti időszakban, amíg a cserepénztárgép visszaszolgáltatása és a javított pénztárgép újbóli beüzemelése történik – és ebben az időszakban az üzlet nyitva van – szintén kézi nyugtát kell kiállítani. Ezeket az adatokat szintén az utólagos rögzítés fentebb leírt szabályai szerint kell bevinni a mostanra már működő online pénztárgépbe.