
2025. 04. 23.
Olvasási idő: 10:00 perc
Mi az az e-nyugta?
A digitális átállás újabb lépcsőfokához érkezünk: 2025. július 1-jétől az e-nyugta rendszer bevezetésével a hagyományos papíralapú nyugták egyes esetekben végleg eltűnhetnek. A változás első körben bizonyos, még nem véglegesített tevékenységi körökre lesz kötelező, és számos újdonságot hoz mind a vállalkozások, mind a fogyasztók számára.
Az e-nyugta egy kizárólag elektronikusan kibocsátott bizonylat, amely a NAV által jóváhagyott rendszeren keresztül kerül rögzítésre. Teljesen elektronikus nyugtatípus, amely kizárólag digitális formában készül el, papíralapú verziót csak a vásárló kérésére lehet kiadni. A rendszer alapja a nyugtatár, ahol a kibocsátott nyugtákat az állam tárolja, és ezek 10 évig visszakereshetők. A nyugtatárba való beérkezésével válik érvényessé, és a vásárlók a vevői alkalmazás segítségével QR-kódon keresztül érhetik el.
Kiket érint az e-nyugta változás 2025-től?
A pontos e-nyugta tevékenységi köröket a NAV még nem véglegesítette, de annyi bizonyos, hogy az eddig online pénztárgépes nyugtaadási kör jelentősen bővülni fog. Továbbá, a 2025. július 1-je után induló új kötelezettek már kizárólag e-pénztárgépet használhatnak.
A korábbi online pénztárgépek (OPG-k) egy ideig még használhatók lesznek, de fokozatosan kivonásra kerülnek. 2028. július 1-jétől a régi típusú OPG-k már nem lesznek alkalmazhatók. A NAV az e-pénztárgépek és a vevői alkalmazások engedélyezéséért is felel, és ahogyan fentebb is említettük, minden kibocsátott e-nyugtát 10 évig tárol.
Várhatóan így működik majd az e-nyugta 2025-től
Az e-nyugta kiállítása prioritást élvez 2025-ben, bevezetésétől kezdődően csak a vevő kérésére adható majd hagyományos blokk. Az új rendszerhez a vevőnek rendelkeznie kell egy személyes QR kóddal, amelyet okoseszközén bemutatva lesznek majd képesek az eladók beolvasni azt, így az alkalmazáson keresztül kerül kiállításra az e-nyugta.
Pár másodpercen belül meg is érkezik az elektronikus nyugta a NAV nyugatárába, ezzel hivatalossá válik, nincs szükség további hitelesítésre. Fontos megjegyezni, hogy nem a papír alapú nyugták kerülnek digitalizálásra, hanem automatikusan hitelesített elektronikus nyugta keletkezik és tárolódik.
A kereskedelmek és szolgáltatóknak nem kell megőriznie a nyugtákat (hiszen fizikális példány nem keletkezik), viszont könnyedén hozzáférhetők (a vásárlók személyes adatai nélkül) a későbbiekben. Vélhetően az adatforgalom hatósági áras lesz adóegységenként.
Hogyan használhatod majd az új e-nyugta rendszert 2025 nyarától?
Vállalkozásod két fő opció közül választhat majd attól függően, melyiket látod majd egyszerűbbnek és kivitelezhetőbbnek:
- E-pénztárgép (OPG+): Ez a hardveres megoldás a korábbi online pénztárgépek frissített verziója, amely képes az e-nyugta kiállítására.
- Felhőalapú vagy helyben futó szoftver: Ezek szintén alkalmasak az e-nyugta kibocsátására, egy applikáció letöltésével futtathatod tableten, telefonon vagy számítógépen. A felhő alapú szolgáltatáshoz pedig nélkülözhetetlen a folyamatos és korlátlan mobilkapcsolat.
Fontos, hogy bármelyiket is választod, külön engedélyeztetned kell majd a kapcsolatot.
Az elektronikus nyugta bevezetésének célja
A kormány elektronikus nyugtázással kapcsolatos módosításai elsősorban a vásárlók tudatosabbá tételét szolgálja: a kapott nyugtát nem kell megőrizni, rakosgatni, szükség szerint visszakeresni, hiszen minden vásárlási bizonylat ott lesz a NAV nyugtatárában. Bekerülnek olyan funkciók is, mint az elemzési lehetőségek, a helyreállítási funkció vagy a vásárlásalapú csoportosítás, illetve kulcsátadás, az e-nyugta megjelenítése és letöltése, adatexport, valamint a szükséges titkosítás.
A vásárlók részéről is többféle beállítás válik majd elérhetővé az alkalmazásban, így az anonim statisztikai adatok mellett engedélyezhetik további adatok küldését is, azonban ezek más külső szolgáltatók részére nem megosztható.
Az e-nyugta 2025-2028-as tesztidőszaka és fontosabb időpontjai
Az elektronikus nyugta bevezetésének jogszabályait 2023 őszén fogadták el elsőként, amelynek fő irányvonala volt, hogy a papír alapú nyugta mellett párhuzamosan lehessen digitális bizonylatot is kiállítani.
2024-ben ismét változott a hivatalosan elfogadott pénztárgépek listája, hiszen az online pénztárgépek mellett üzembe helyezhetővé váltak az ePénztárgépek, amelyek létszükségletei az e-nyugta kiadásának.
Az első dátum (2024 július) közel egy évet tolódott, ugyanis jelen állás szerint 2025 közepétől tervezik bevezetni az elektronikus nyugtaadást, amelyhez maximálisan ajánlott az ePénztárgép beszerzése és megismerése.
A meglévő online pénztárgépek ePénztárgép app felokosítással továbbra is használhatók lesznek, azonban új online pénztárgép beüzemelésére már nem lesz lehetőség, kizárólag a korábban beüzemelt és engedélyeztetett gépek működtetésére.
Előzetes bejelentés alapján a hibrid rendszer, vagyis a tesztidőszak, amíg papír alapú és elektronikus nyugta is adható, vélhetően 2028 júliusáig tart majd (az egy éves csúszás nyomán lehet, hogy ez esetben is alkalmaznak plusz egy évet). Ezt követően már nem lesz lehetőség hagyományos online pénztárgép üzemeltetésére vagy papír bizonylat kiállítására, még a vásárlók kérésére sem.
Mindenkinek kötelező az elektronikus nyugta kiállítás?
2017 óta a nyugtaadási kötelezettségnek már csak úgy lehet megfelelni, ha a jogszabályok szerint előírt pénztárgéppel rendelkezel. Az elektronikus nyugtaadás alól mentesülni csak nagyon kevés szolgáltató és értékesítő tud, például abban az esetben, ha a vásárló megadja a nevét és pontos címét, kiválthatod számlával. Ez nyilván csak ritka esetekben kivitelezhető, azonban létező opció.
Néhány évvel ezelőtt – 2021-ben – a NAV kötelezővé tette a számlakibocsájtást követő adatszolgáltatást: elektronikus számlánál ez azonnal működik, míg kézzel írt számlák esetében három nap áll rendelkezésre az adatküldésre. A nyugtaadás digitalizálásával még inkább háttérbe szorulnak a kézzel írt számlák, ami macerás és időigényes.
Helyette érdemes egy könnyen kezelhető számlázóprogram használatát elsajátítani, ami nem csupán az időspóroláson segít, hanem mindig kéznél van, és a hibázási lehetőségeket is lényegesen lecsökkenti.
A CMO online számlázó programja is az elektronikus számlaadásra biztat, hiszen bárhol és bármikor számlázhatsz néhány gombnyomással. Ideális megoldás, ha naponta csak néhány számlát állítasz ki, de nem akarsz minden alkalommal leülni a laptop elé. Nincs havidíj vagy rejtett költség, gyors, 100%-ig biztonságos, NAV kompatibilis és azonnal hozzáférsz minden szükséges kereskedelmi adathoz.
Az e-nyugta előnyei a vállalkozások és a vásárlók számára
Az új e-nyugta rendszer bevezetésének több előnyét is összegyűjtöttük mind a vállalkozások, mind pedig a fogyasztók számára: Vállalkozások számára kevesebb adminisztráció, ugyanis az e-nyugta automatikusan tárolódik, nincs szükség a saját példány megőrzésére, ugyanis a NAV nyugtatár 10 évig garantálja a biztonságos tárolást. Egyszerűbbé válik a könyvelés, ugyanis a napi nyitás és zárás elektronikusan elérhető. A NAV integrációnak köszönhetően pedig a nyugták kiállítása és az adatszolgáltatás egy lépésben történik. Fogyasztók számára egyszerűbbé válik a hozzáférés a nyugtákhoz a vevői alkalmazásban, amelyeket könnyedén visszakereshetnek, így nincs szükség a papír alapú nyugták megőrzésére. A csökkenő papírfelhasználás pedig környezetbarátabb megoldást is jelent.
A következő hónapok kulcsfontosságúak lesznek az e-nyugta átállás előkészítésében, ezért érdemes figyelemmel kísérni a NAV által kiadott frissítéseket és iránymutatásokat, vagy a CMO blogcikkeit követni, hiszen minden érdemi dologról beszámolunk.
Aki időben lép, az zökkenőmentesen integrálhatja az új rendszert, elkerülve az esetleges büntetéseket és működési fennakadásokat, ehhez kérd szakértő munkatársaink segítségét!