Ügyfélszolgálat:
H-P 9-16h
szechenyi_logo_mobile

Pénztárgép AEE hiba - Hogyan kezeljük?

Online pénztárgép AEE meghibásodása

2024. 05. 08.

Olvasási idő: 4:28 perc

A pénztárgépek használata során sokszor találkozunk az AEE jelöléssel, ami tulajdonképpen az Adóügyi Ellenőrző Egység, amelyet minden gyártónak kötelező beépíteni a gépbe. Célja, hogy folyamatosan gyűjtse a kasszába bevitt adatokat, text formátumban tárolja azokat, valamint továbbítsa ezeket a NAV felé szükség esetén. Ebből adódóan nem csupán használhatatlanná válik a pénztárgép AEE hiba esetén, hanem az adatküldés is meghiúsul, ezért mielőbb orvosolni kell ezt a problémát.

AEE működése a gyakorlatban

Alapvetően legalább 16 GB tárolókapacitással rendelkező SD kártya, ami kifejezetten úgy lett tervezve, hogy elegendőnek bizonyuljon a pénztárgép élettartama során, ami nagyjából egymillió blokk adatainak tárolását jelenti. A folyamatos jegyzetelés mellett fontos, hogy adatokat sosem töröl, így ha esetleg megtelik vagy meghibásodik és cserére kerül sor, a korábbit abban az állapotában kell megőrizni. Nem szabad törölni vagy formázni, és ezáltal újrafelhasználni sem.

Az AEE beépítésénél lényeges, hogy önálló áramforrással rendelkezzenek arra az esetre, ha a pénztárgép nem kap áramot, a beépített egység akkor is képes legyen az adattovábbításra. A beépített akkumulátornak két napnyi működést, és legalább két órányi adatszolgáltatást kell tudni biztosítania energiaforrás hiánya nélkül is. Ebből is jól látszik, ha az AEE nem működik vagy nincs megfelelően csatlakoztatva, akkor a pénztárgép nem működhet (legalábbis nem szabályosan).

Probléma esetén egyrészt a kijelző hibaüzenete lehet árulkodó, másrészt a LED-ek színe és világítása is egyértelmű jelzést adhat a probléma forrásáról. A következő bekezdésekben részletesen kifejtjük mire figyelj és hogyan próbáld megoldani, ha pénztárgép AEE hiba üti fel a fejét a gép használata közben.

A pénztárgép AEE hiba tünetei és kezelése

A hibajelenség több okból is fakadhat, amelynek lehetnek előre látható jelei, de gyakran a semmiből jön és bénítja meg a pénztárgép használatát. Szerencsésebb esetben megpróbálhatod magad is megoldani a problémát, ha viszont nem reagál a gép, vagy szemmel láthatóan lefagyott és nem reagál a rendszer, javasoljuk, hogy kérj szakértői segítséget. Lássuk melyek azok a tünetek, amelyek meghibásodott AEE-re utalnak:

  • Várakozás az AEE-re’: Ez esetben még reagál a gép, viszont ezt a hibaüzenetet írja ki, és a továbbiakban nem hajlandó mást megjeleníteni, folyamatosan várakoztatást jelez. Gyakori oka a memóriakártya elhasználódása vagy elöregedése, amelyre többféle megoldás is lehet attól függően, hogy hogy viselkedik maga a pénztárgép. Ekkor irányul minden figyelem a LED fényekre, hiszen ha mindegyik világít pislogás vagy villogás nélkül, akkor érdemes újraindítani a pénztárgépet, ami jó eséllyel működőképes lesz. Abban az esetben viszont, ha a LED-ek egyszerre fel-le kapcsolnak, az sok jót nem jelent, annyit tehetünk, hogy teljes áramtalanítás alá vetjük az AEE-t jó pár órára, majd újraindítani és a kijelzőre pillantani. A felkapcsolódó LED-ek és az ’AEE töltés’ vagy ’AEE indítás folyamatban’ kiírás azt jelenti, hogy az akkumulátor képes felvenni a töltést, ellenkező esetben hosszabb szervizelésre lesz szükség.
  • ’Hibás AEE! Blokkolt állapot’: Ha megjelenik ez a fajta pénztárgép AEE hiba, akkor gyakran a gép sem reagál semmire, a kijelzőn összefolynak a betűk és a LED-ek is valószínűleg vörösen világítanak vagy villognak. Ebben az esetben is lehet áramtalanítással próbálkozni, a billenő kapcsolóval való kikapcsolást követően addig hagyd így, amíg a LED-ek villogása meg nem szűnik. Amint elérkezik ez az állapot, akkor meg lehet próbálkozni az újraindítással, azonban ha újra villogni kezd, akkor mindenképp AEE cserére szorul. Áramtalanítás után egy alaphelyzetbe való visszaállítás még orvosolhatja a problémát, viszont ne kapcsoljunk le egyből mindent, mert a radikális áramtalanítás további meghibásodáshoz vezethet. Ritkán oldódik meg magától ez a fajta hiba, így érdemes egyből szervizelést és csere gépet kérni.

Miért hibásodhat meg az AEE akkumulátora?

Szintén sokatmondó lehet a LED fények viselkedése, amelyek közül a sárga szín jelzi a kommunikáció állapotát, így ha hosszabb időn át tartó villogást figyelünk meg, az a NAV és az AEE közötti kommunikáció megszűnését vagy akadozását jelzi. Ennek oka lehet az AEE akkumulátor gyors merülése vagy feltölthetetlensége, amelyet rövid távon meg kell oldani, egyrészt a pénztárgép használhatósága, másrészt a NAV felé történő adatszolgáltatás biztosítása érdekében.

Az akkumulátorra visszavezethető pénztárgép AEE hiba gyakrabban jelentkezik azoknál a gépeknél, amelyeket csak időszakosan használnak (strandok, fagyizók és más alkalmanként nyitvatartó helyek). A problémamentes kiszolgálást érdekében érdemes minél sűrűbben bekapcsolni és ellenőrizni a gépeket, vagy beszerezni a pénztárgép mellé például egy hordozható POS terminált, ami a hálózatra csatlakoztatva elér minden menüpontot és a kötelező adatküldést is akadálymentesen megvalósítja.

Bejelentkezést követően sikertelen adatküldés vagy csupán részleges naplófájlok továbbítása a NAV felé NAV általi blokkoláshoz vezethet. Amennyiben nem történik meg időben a javítás és/vagy pénztárgép csere, illetve a nyomtatványon keresztül történő bejelentés, komoly bírság is felütheti a fejét.

Előzd meg a problémákat megbízható pénztárgéppel

Minőségi pénztágép választásával hosszútávon előzheted meg a meghibásodással járó hercehurcát és bevételkiesést, méghozzá úgy, hogy teljeskörű ellátásban részesülj, ha mégis beütne a baj. Új online pénztárgép vásárlása előtt érdemes kitérni a szolgáltatás részleteire is, nem csupán a gép tulajdonságaira.

A CMO által kínált pénztárgépeket választhatod önmagukban vagy csomagajánlat részeként, illetve bérelheted vagy megveheted saját részre, ahogy számodra kényelmesebb. A havidíjas konstrukciókat úgy állítottuk össze, hogy a bérlés ideje alatt örök garanciával rendelkezz, ami magában foglalja az ingyenes javítást és cserét, ha szervizelésre van szükség:

  • A BEST csomag asztali pénztárgépét emellett kiszámítható és kedvező havidíját mindössze 12 hónapos hűségidő köti, illetve ePénztárgép alkalmazással kompatibilis.
  • A START (BEST36) pénztárgép bérlés rendelkezik a legkedvezőbb havidíjjal, illetve hat hónapnyi bérlést követően igény szerint, egyedi ármeghatározással meg is vásárolhatod az asztali pénztárgépet.
  • Combo299 pénztárgép csomagunk által kedvezményesen juthatsz hozzá asztali pénztárgéphez, emellé pedig hordozható okos terminál bérlést is biztosítunk 12 hónap garanciával.

Használt pénztárgép beszerzésénél érdemes óvatosabban megközelíteni a témát, és alaposan utánajárni milyen állapotban van az adott gép. Mivel a gépnaplót kötelező vezetni, abban minden szervizelés, csere és dátum szerepel, így utánanézhetsz mikor történt utoljára AEE egység vagy akkumulátor csere.

Öt évnél idősebb gépek esetén gyakoribb a pénztárgép AEE hiba lehetőségének megjelenése, amit szintén érdemes ellenőrizni és szükség szerint kicserélni. Ezt azonban kizárólag szakember végezheti, ezért a pénztárgépet forgalmazó szervizt kell keresni ebben az esetben.

Sokszor a javítás nem egy-két napos procedúra, de ez idő alatt sem maradhatsz pénztárgép nélkül, ilyenkor mindenképp igényelj cseregépet erre az időszakra. A CMO használt pénztárgépei átvizsgálva, újszerű állapotban és fél év forgalmazói garanciával kerülnek az ügyfelekhez, esetleges meghibásodás esetén szólj, jövünk, javítunk vagy cserélünk!

Keress minket telefonon hétfőtől péntekig munkaidőben, vagy írj nekünk e-mailt és legkésőbb két napon belül felvesszük veled a kapcsolatot!