Ügyfélszolgálat:
H-P 9-16h
szechenyi_logo_mobile

Pénztárgép szüneteltetés – Ezeket a lépéseket kövesd

Hogyan szüneteltesd a pénztárgépet a NEV -nál és a mobilszolgáltatónál

2023. 11. 07.

Olvasási idő: 3:13 perc

Szezonális tevékenységek, ünnepek, szabadságok és nem várt élethelyzetek – ezek csak töredéke annak, hogy miért dönt valaki pénztárgép szüneteltetés mellett. Ahhoz, hogy ezt zökkenőmentesen vidd véghez és ne okozzon fejfájást a pénztárgép szüneteltetés megszüntetése sem, érdemes néhány dologra odafigyelni, esetleg könyvelő segítségét kérni a részfolyamatok során.

##Mikor lehet aktuális a pénztárgép szüneteltetés?

  • Szezonális szüneteltetések: ha vállalkozásod átmenetileg szünetel vagy időszakosan bezár, például ünnepi időszakokban, akkor valószínűleg már van gyakorlatod benne. Ha azonban tapasztalatlan vagy e téren, érdemes tovább olvasnod.
  • Karbantartás, javítás, szoftverfrissítések: elkerülhetetlen, hogy időnként karbantartásra küldd gépeidet, ide tartoznak például a szoftverfrissítések, de sajnos előfordulhatnak meghibásodások is. Ez az időszak kifejezetten jó lehetőség arra, hogy az adatmentésre és biztonságra is fordíts egy kis időt.
  • Költözés és felújítás: időnként teljesen természetes üzletek és boltok esetén, hogy felújításon, esetleg költözésen essenek át. Ilyenkor se feledkezz meg a pénztárgépekről, ha a procedúra tovább tart, mint 30 nap.
  • Váratlan idejű bezárások: a közelmúltba visszatekintve sajnos úgy hozhatja az élet, hogy szükségessé válik a pénztárgép szüneteltetés, mint ahogy a járvány okozta lezárások esetében is történt, például a vendéglátóiparban.

Pénztárgép szüneteltetés hivatalos nyomtatványokkal

Amennyiben pénztárgépe(i)det több, mint 30 napra szeretnéd használaton kívülre helyezni, néhány formanyomtatványra lesz szükséged a 48/2013 (XI. 15.) NGM rendelet 11. bekezdésének 51. §-a alapján. A PTGTAXUZ nyomtatvány segítségével a leállás megkezdésétől számított, legkésőbb a 45. napon jelenthető be a pénztárgép szüneteltetés a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. A benyújtás módja történhet elektronikus és papír formátumban is, amennyiben az üzemeltető nem kötelezett az elektronikus adatszolgáltatás benyújtására. Segítségül letölthető hozzá útmutató és kitöltő-ellenőrző program is a NAV oldaláról.

Tartalék pénztárgép szüneteltetés esetén azonban mindössze 3 munkanap áll rendelkezésre a szükséges iratok benyújtására. A PTGTAXUZ nyomtatvány rendszerint ügyfélkapun (cégkapun) keresztül hozzáférhető és benyújtható, legegyszerűbb a könyvelőre bízni, amennyiben van rá lehetőséged. Itt találni fogsz egy olyan opciót, hogy „szüneteltetem a pénztárgép használatát”, az emellett lévő rubrikát kell bejelölni. Amennyiben a dokumentum helyesen van kitöltve, a NAV elfogadó nyugtát küld az adatlap beadásáról, ezt követően lehet kérvényezni a szüneteltetést a mobil kommunikációs szolgáltatónál is, amelyeket itt találsz meg:

Ez utóbbi lényege, hogy a szolgáltató ne számlázza az adatkommunikáció havidíját a pénztárgép szüneteltetés időszakában, így érdemes ezt is meglépni, ha már úgyis benne vagy az ügyintézésben. Mindemellett magáról a gépről se feledkezz meg, hiszen a pénztárgépen is be kell üzemelni, hogy használaton kívül van, amelyhez kérd a CMO segítségét, hiszen erre jogosult szervizként is működünk. Egészen a protokollnak megfelelő visszakapcsolásig és beüzemelésig a pénztárgép szabályosan nem használható, ellenkező esetben a NAV súlyos bírságot szabhat ki, ezért a fentebb leírtakat tanácsos betartani.

Pénztárgép szüneteltetés megszüntetése egyszerűen

A rendszer visszaállítása is igen hasonló módon történik, mint a szüneteltetés kérvényezése, ráadásul ugyanaz a formanyomtatvány kell hozzá. Tehát a PTGTAXUZ dokumentum kitöltésével jelezheted a NAV felé, ha szeretnéd visszakapcsoltatni a pénztárgépet a hálózati kommunikációba. A nyomtatványon találsz majd egy „újra szeretném használni a szüneteltetett pénztárgépet” opciót, ami mellett be kell jelölni a négyzetet. Emellett a visszakapcsolás napjának dátumát kell olyan módon megadni, hogy az legalább 5 nappal későbbre essen, mint a dokumentum benyújtásának időpontja. Ezt figyelembe véve tényleg ne használd, amíg meg nem érkezik a pénztárgép szüneteltetés megszüntetése elfogadó dokumentuma.

A mobil adatszolgáltató részére szintén jelezned kell a visszakapcsolási szándékot, amelyet erősen ajánlott legalább egy héttel előtte beadni, minthogy használni szeretnéd. Erre azért van szükség, hogy a szolgáltató idejében aktiválhassa a kapcsolatot, ami hosszabb átfutási időt igényelhet. Pénztárgép bérlés esetén a szolgáltató feladata a szervizelés és az optimális működés biztosítása, így kérd a CMO segítségét az online pénztárgép újra üzembe helyezésére, a szükséges beállítások kivitelezésével együtt! Az újabb pénztárgépek esetében, amelyeken a 9/2016. (III. 25.) NGM rendelet szerinti új szoftver fut, a menüben is rögzíteni kell a pénztárgép szüneteltetés megszüntetése funkciót.

A mobil kapcsolat szolgáltatók részére szükséges igénylő formanyomtatványokat itt találod a különböző kiszolgálókhoz:

Fontos információ lehet, hogy ha a pénztárgép szüneteltetés idejét nem korlátozza rendelet, azonban tovább tart, mint fél év, akkor minden 6 hónapban meg kell hosszabbítani a kérvényt a mobil szolgáltatónál. A NAV nem küld értesítést az opcionális szolgáltató számára, ezért a szüneteltetési kérelem mindig az ügyfél felől kell, hogy érkezzen. Erre azért van szükség, mert ellenkező esetben automatikusan aktiválásra kerül a gépben lévő SIM kártya, így tudtodon/akaratodon kívül is fizetned kell majd a szolgáltatás díját.

Információk a mobil adatszolgáltatókkal kapcsolatban

Nem árt többször felhívni rá a figyelmet, hogy az első lépés a NAV felé érkező pénztárgép szüneteltetés vagy pénztárgép szüneteltetés megszüntetés esetén a bejelentés az ügyfélkapun keresztül, majd a tőlük érkező elfogadó nyugtával lehet folytatni az ügyintézést. Ha díjmentességet szeretnél ez idő alatt, akkor jelentsd be az adatszolgáltatódnál a PTGTAXUZ nyomtatvány és az elfogadó nyugta segítségével online, (sok helyen ez a preferált) vagy papír formátumban. A szerződést a szolgáltató a SIM kártya ICCID azonosítója alapján ismeri fel, így ne felejtsd el ezt is feltüntetni a nyomtatványon. A kinyomtatott és tollal kitöltött űrlapot el szokták fogadni telefonnal befotózva, vagy szkennelve is.

Díjmentesség csak az adott hónap első napjától kérhető, nem tudnak tört hónapot elszámolni, így ez teljes havi áron kerül felszámolásra. Fontos tudni, hogy ez csak akkor kivitelezhető, ha az előfizetőnek nincs számlatartozása a szolgáltató felé, amelyről értesítést küldenek a dokumentumok beérkezése után. A felfüggesztést kérheted határozott és határozatlan időtartamra is, amennyiben nem jelölöd meg a befejező napot a nyomtatványon, úgy az újraaktiválás időpontját jelezned kell a szüneteltetés megszüntetése űrlapon, lehetőleg 1-2 héttel a kért dátumot megelőzően.

Más kérdésed is van? További információkra van szükséged? Vedd fel velünk a kapcsolatot, és munkatársaink készséggel tájékoztatnak majd a pénztárgépekkel kapcsolatos gyakorlati kérdéseket illetően!