Ügyfélszolgálat:
H-P 9-16h
szechenyi_logo_mobile

Pénztárgép üzembehelyezés

pénztárgép üzembe helyezési okosító

2021. 10. 08.

Olvasási idő: 2:31 perc

Új pénztárgép üzembe helyezése

Mi pontosan a pénztárgép üzembe helyezési kód?

Valamennyi online pénztárgép üzembe helyezéséhez (ideértve az Adóügyi Ellenőrző Egység cseréjét is) rendelkezni kell a NAV által kiadott 16 karakter hosszú regisztrációs kóddal, ez az ún. PTGREG kód. Gyakran összekeverik a PTGREG kódot az átszemélyesítési kóddal, de utóbbi a már használt pénztárgépekre vonatkozik nem az új online pénztárgépek üzembe helyezésére. Erről a blog második felében olvashatsz.

Hogyan igényelhető a PTGREG kód?

A pénztárgép üzembe helyezéséhez a PTGREG kódot a következő linken lehet megigényelni és az ügyfélkapus azonosítónkkal tudjuk elküldeni a NAV részére.

Lehetőség van a kód igénylésére személyesen, az ügyfélszolgálaton keresztül is. Ilyenkor a kitöltött igénylő lapot postai úton kell eljuttatni a NAV részére.

Az online formában beküldött űrlapokra öt, míg a postai úton eljuttatott dokumentumokra nyolc napon belül válaszol a hatóság. Ezután a NAV 16 jegyű számsort küld ki az igénylőnek - ez lesz a pénztárgép üzembe helyezési kód.

A pénztárgép üzembe helyezése nem online rendszerben

A megérkezett 16 számjegyű PTGREG kódot a pénztárgép szerviznek kell odaadni, ugyanis ezzel tudják üzembe helyezni a pénztárgépünket, vagy szükség esetén ki tudják cserélni az adott készülék AEE-jét (‘Adóügyi Ellenőrző Egységét’). Fontos tudni, hogy az online pénztárgépek megvásárlását és a meglévő Adóügyi Ellenőrző Egységének cseréjét minden esetben be kell jelenteni a NAV felé. Az adatlapot a pénztárgép üzemeltetője köteles benyújtani.

A pénztárgép üzembe helyezése online rendszerben

A PTGREG kódot a NAV Ányk kitöltő programmal lehetséges az alábbi linkről.

Az Ányk program használatához egy kis útmutató ha elakadnátok az alábbi linken.

Ha pedig valamért nem működne az Ányk program az eszközötökön a kezelő programot innen tudjátok letölteni.

A pénztárgép üzembehelyezéséhez nálunk vagy a pénztárgép szervízben a következő dokumentumokkal készüljetek ha egyéni vállalkozók vagytok

Üzembehelyezési kód Egyéni vállalkozói igazolvány Személyazonosságot igazoló okmány (személyi igazolvány, vagy jogosítvány, vagy útlevél és lakcímkártya) Meghatalmazás (abban az esetben, ha nem az aláírásra jogosult személy jár el) Ha pedig valamilyen más cégformában vállalkoztok ezekkel a dokumentumokkal keressétek a pénztárgép kereskedőt Üzembehelyezési kód Cégkivonat Aláírási címpéldány Személyazonosságot igazoló okmány (személyi igazolvány, vagy jogosítvány, vagy útlevél és lakcímkártya) Meghatalmazás (abban az esetben, ha nem az aláírásra jogosult személy jár el)

Hibák, melyeket elkövethetünk a PTGREG kód igénylésekor

A helyes adatszolgáltatásra mindenképpen érdemes odafigyelni. A következő hibákat követhetjük el:

Ha az adózó a bevallási, adatszolgáltatási kötelezettségét: hibásan, hiányos adattartalommal, késve teljesíti, vagy azt elmulasztja, a NAV a törvényben meghatározott szankcióval élhet. Ezért érdemes mindig körültekintően eljárni a pénztárgép üzembe helyezésénél vagy az AEE cseréjénél pénztárgép üzemeltetőként, vagyis neked kedves vállalkozó olvasónk!


Használt pénztárgép üzembe helyezése

Ha használt pénztárgépet szeretnénk üzembe helyezi akkor nem a PTGREG kódra (bár a PTGREG nyomtatvánnyal kell ezt is igényelni) lesz szükségünk, hanem a NAV által igényelhető átszemélyesítő kódra. Ezt a kódot több esetben is használhatjuk, vegyük sorba melyek ezek

  • használt pénztárgép üzembehelyezése
  • használt pénztárgép bérlésének kezdetekor és a végén
  • ha a pénztárgép üzemeltető adószámának törzsszáma megváltozik (az adószám első 8 számjegye), például, ha változik a cégforma
  • csere pénztárgép kiadásakor és a visszavételekor (ilyenkor az átszemélyesítés a szolgáltató feladata)
  • a pénztárgép eladásakor

Pénztárgép átszemélyesítési kód igénylése

A használt pénztárgép üzembe helyezéséhez a PTGREG kód igénylő nyomtatványt kell elküldenünk a NAV részére online vagy postai úton. A PTGREG kódhoz képest itt egy változás lesz a kitöltésnél, a „pénztárgép típusa” résznél a „átszemélyesítési” lehetőséget kell kiválasztanunk.

Használt pénztárgép átszemélyesítési kód igénylése

Használt pénztárgép átszemélyesítési kód beküldése online

A használt pénztárgép üzembe helyezésének menete

Ezt a folyamatot csak pénztárgép szerelésére jogosult személy végezheti el az átszemélyesítési kód segítségével. A megigényelt kódunk viszont bármilyen típusú pénztérgéphez megfelelő lesz! Szintén a pénztárgép szerviznél igényelhetjük az adatkapcsolati díjunk megszüntetését és új szolgáltatónál való folytatását. A CMO -nál ezt mind egy szolgáltatónál is megtehetitek. A használt pénztárgép átszemélyesítése 1 órán belül megtörténik, de az előző üzemeltető alatt keletkezett adatmennyiségtől függően akár már pár perc alatt is elkezdhetsz dolgozni vele. Ha a pénztárgép régebbi modell előfordulhat, hogy szoftverfrissítés is szükséges, melyet a pénztárgép szerviz vagy a forgalmazó végez.

Érdemes még tudni

Ha a pénztárgép értékesítésre kerül az átszemélyesítéskor a pénztárgép addigi naplóját kinyomtatva vagy digitális formában az előző üzemeltető 8 évig köteles megőrizni. Az éves felülvizsgálat és az átszemélyesítés 2 különböző folyamat. Átszemélyesítés esetén a NAV automatikusan értesül a folyamatról külön adatszolgáltatásra nincs szükség részedről!