Ügyfélszolgálat:
H-P 9-16h
szechenyi_logo_mobile

BANKKÁRTYÁS CSALÓK A NAV NEVÉBEN KÜLDENEK EMAILT

2021. 08. 08.

Olvasási idő: 3 perc

Először is fontos leszögezni, hogy a NAV soha, semmilyen körülmények között nem kér bankkártya adatokat! - ez a legfontosabb, amit észben kell tartanunk, ha ilyen megkeresést kapunk telefonon vagy e-mailben. A bank- és hitelkártyákkal való visszaélés talán a leggyakoribb bűncselekmény-típus világszerte, ezért kell igen óvatosnak lennünk! A Nemzeti Adó- és Vámhivatal hívja fel a figyelmet arra, hogy egyre több az olyan csaló, aki a bankkártya adatokra utazik, olyan módszerekkel, amik könnyen megtévesztik, összezavarják és a jóhiszeműségre alapozva megkárosítják a bankkártyatulajdonosokat. Sőt, ugyanilyen próbálkozások érhetők tetten, ha ügyfélkapus bejelentkezési adatainkról van szó.

A legnagyobb kárt egyértelműen az ellopott bankkártya adatok okozzák, mert a tolvajok könnyen fizethetnek akkor is, ha nem szerezték meg a kártyához tartozó PIN-kódot. Ugyanis a kártyatulajdonos nevével, a bankkártya kód és érvényesség ismeretével, illetve a hátlapon lévő CVV/CVC kóddal könnyedén használhatják fizetésre a legtöbb online felületen bankkátytánkat.

MENNYIRE BIZTONSÁGOS AZ ONLINE KOMMUNIKÁCIÓ A NAV -VAL?

A NAV jórészt elektronikus úton tartja a kapcsolatot ügyfeleivel, ez igen kényelmes, de vajon biztonságos megoldás? Természetesen igen, hiszen a A NAV folyamatosan felügyeli a informatikai rendszereinek biztonságát. Az adathalászok az internet adta információáramlást próbálják meg kihasználni, de egy kis odafigyeléssel rögtön leleplezhetjük, hogy átverésről van szó, amikor e-mailes megkeresést kapunk.

A JELEK AMIK SEGÍTHETNEK KISZŰRNI A NAV CSALÓKAT

  • Amikor hibás a nyelvezet,
  • Amikor tegezedő a megszólítás,
  • Értelmezhetetlen (akár rosszul fordított) kifejezések szerepelnek a szövegben,
  • Furcsa, nem szokványos telefonszámról vagy e-mail címről érkezik az üzenet,
  • Gyanús linket találunk az üzenetben,
  • A szöveg nem tartalmaz valós ígéretet. A gyanús üzenetekről további információt és praktikus tanácsokat találunk a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetének (NBSZ NKI) honlapján.

HOGYAN VÉDEKEZZÜNK, MIKÉNT TUDHATJUK BIZTONSÁGBAN ADATAINKAT?

Ha egy felugró űrlappal találjuk szemben magunkat, akkor ne adjuk ki az adatainkat, emellett webshopos vásárlásaink során is megbízható (bátran olvassunk utána), ismert oldalakat részesítsük előnyben. Ahol lehet, használjuk a kétlépcsős hitelesítést és ügyfélkapunkba is csak a NAV hivatalos oldalán keresztül lépjünk be. A gyanús üzenetekből soha ne töltsünk le semmilyen csatolmányt, ha van lehetőségünk, akkor jelöljük SPAM e-mailként, majd töröljük azonnal azt.

Az se tévesszen meg minket, ha többszöri megkeresés érkezik, a csalók sokszor kitartóak és olyan arculati elemeket használnak, amik merőben hasonlítanak netbankunk főoldalára vagy a NAV oldalára, ezért legyünk alaposak, mindig vizsgáljuk meg kritikusan ezeket az üzeneteket!

A NAV értesítései minden esetben Ügyfélkapun, postán vagy adószámla-kivonaton (pl. túlfizetés) keresztül érkeznek, átlátható, nem megtévesztő módon. - ezt hangsúlyozza az intézmény. Hivatalos honlapján mindig naprakész információkat találunk: www.nav.gov.hu.

Egy másik lehetőség amivel elővigyázatosságunk gyakorlatias lehet, ha tudjuk, hogy több bank használ két szintű azonosítást a tranzakcióknál. Erről érdemes tájékozódnunk a bankunknál és az applikációkban és beállítani.

MI A TEENDŐ HA MEGTÖRTÉNT A BAJ?

Ha az elővigyázatosság ellenére mégis megszerezte valaki az adatainkat, akkor azonnal tiltassuk le a kártyánkat. Ha SMS vagy netbankon keresztüli értesítés érkezik számunkra beazonosítatlan tranzakcióról, akkor cselekedjünk azonnal! Kártyánk letiltását éjjel-nappal megtehetjük a bankunk különböző elérhetőségein és fontos tudnunk, hogy ez nem visszafordíthatatlan folyamat.