2024. 07. 15.
Olvasási idő: 5:11 perc
A jelenlegi kasszarendszer átalakítása már évek óta tervben van, ami úgy néz ki idén 2024-ben meg is valósul – legalábbis elindul a tesztidőszak év közepén. Az e nyugta rendelet már konkrét jogszabályokkal rendelkezik, az elfogadott adócsomag szerint e-pénztárgép használatával elektronikus formában is adható majd nyugta a vásárlók számára. Ugyan a tesztidőszak elviekben 2028-ig tart majd, kezdetének határideje már meglehetősen közel van, így jobbnak láttuk összefoglalni, hogy mire számíthatnak majd a vállalkozók.
Digitális nyugta papír helyett
2024 július 1-je lesz az az időpont, amikor hivatalosan is elindul az e nyugta rendelet tesztidőszaka, vagyis innentől kezdve a tranzakciók során a vásárlók digitális nyugtát kérhetnek a hagyományos papír alapú helyett. Ehhez egy okostelefonra letöltött applikációra lesz szüksége a vevőnek, amelyet a pénztárnál beolvasnak, és a digitális nyugta egyből felkerül a NAV Nyugtatárába. Nagyon hasonlóan fog működni a jelenlegi modernebb hűségkártyákhoz, amelyekhez szintén egy letöltött appra van szükség, illetve a személyes QR kód bemutatásához a vásárlások során.
A tesztidőszak során (vagyis 2028 végéig) ezt a rendszert szeretnék megismertetni a vállalkozókkal és vásárlókkal egyaránt, hogy a lehetséges hibák és felmerülő problémák hamar kiderüljenek, és minél előbb találjanak rájuk megoldást. Ez azt is jelenti, hogy a vevő még dönthet amellett, hogy papír alapú vagy digitális nyugtát kér, azonban fontos részlet, miszerint nem a papír alapú nyugtákat digitalizálják, hanem alapból a nyugták kerülnek elektronikus hitelesítésre.
Az alkalmazás letöltéséhez elviekben nem lesz szükség regisztrációra, csupán a személyes QR kód pénztárnál történő bemutatására, ami a NAV Nyugtatárából azonnal letölthetővé válik. Ennek egyik legfőbb célja, hogy a vásárlók saját maguk is tudatosabbá váljanak költekezési szokásaikat illetően, valamint a jótállások és garanciák is megmaradjanak, ha szükség lenne rájuk. Másrészt a NAV felé ez egy anonim statisztikai adatgyűjtésként is szolgál, azonban a kereskedő csak akkor láthat rá a vevők adataira, ha ők beleegyezésüket adják.
Milyen problémákat vethet fel az új e nyugta rendelet?
Bizonyára benned is fogalmazódtak meg kérdések az e nyugta rendelet részleteinek olvasása közben, például, hogy az új rendszer alapvetőnek gondolja, hogy mindenki rendelkezik okostelefonnal. Érthetőek az aggályok, például az idősebb korosztály számára, akiknek csak bizonyos százaléka rendelkezik okos eszközökkel, vagy egyáltalán tudja kezelni azokat. Jogos a kérdés, hogy a rendelet tesztidőszakának letelte után hogyan lesznek képesek betartatni a jogszabályokat, hiszen az eladások után számlát vagy nyugtát kell kiállítani.
Egyelőre elképzelhetetlennek tűnik, hogy a fentebb leírt esetben az eladó kézzel írjon számlát, ha nincs lehetősége digitális nyugtát kiállítani a vevő részére, ugyanis manapság is egyre többen igyekeznek online számlázóprogramot használni erre a célra. Ehhez azonban a vásárló nevére és címére is szükség van, azonban a vevő sem kötelezhető rá, hogy ezeket az adatokat megadja, így magánszemély részére ez is járhat buktatókkal.
Emellett az e nyugta mellé más dokumentumok is csatolhatók lesznek, például a már említett jótállási jegy, amelynek kezelése nem éppen a hátrány kategóriába esik, sokkal inkább az újdonságéba, amit szintén meg kell tanulnia a vállalkozónak. Az online pénztárgépek használata még egy pár évig engedélyezve lesz, azonban új gépek engedélyezésére már nem sok lehetőséget adnak, egészen pontosan 2025 közepéig van rá lehetőség. A blokknyomtatók háttérbe szorulása pedig inkább előnyt jelent, hiszen kevesebb eszközre lesz szükség, ami csökkentheti a kiadásokat.
Válts időben ePénztárgépre, hogy hamar belerázódj az új rendszerbe!
Ugyan a tesztidőszak még csak most kezdődik, és közel három és fél év áll majd rendelkezésre átállni a papír alapú nyugtákról a digitális formátumra, ehhez azonban elengedhetetlen lesz az ePénztárgép használata.
Ez a megoldás majdhogynem két éve jelent meg a piacon, lényege az elejétől fogva az volt, hogy a vállalkozók egy rendszeren belül megfelelhessenek az NTAK adatszolgáltatásnak, a NAV kötelezettségeknek, illetve fejleszthessék és bővíthessék meglévő eszközeiket. Jelenleg is előszeretettel használják, hiszen rendkívül rugalmas konstrukció, számos csomagajánlat áll rendelkezésre, valamint rendkívül sok lehetőséget válogathatsz össze magadnak, hogy kényelmesen kiszolgálja vállalkozásod minden aspektusát.
Amennyiben a váltáson gondolkozol, úgy érdemes tudnod milyen lehetőségek közül választhatsz az ePénztárgép beüzemeléséhez:
- Felhő alapú szolgáltatás: szoftveresen futtatható hozzáférés, amelyhez megbízható WiFi szükséges.
- Hardver alapú szolgáltatás: online pénztárgép frissítésével plusz adóügyi nyomtatóval kiegészítve működik.
- Alkalmazás: Androidos rendszerre letöltött app, amelyet helyileg futtathatsz az eszközödön.
Bármelyiket is választod, tudnod kell, hogy mindhárom esetén külön engedélyeztetést kell benyújtanod. Valószínűleg hamarosan kikerül a pontos lista is, hogy kik számára kötelező a váltás, illetve több részletet is megtudhatunk az e nyugta rendelet részleteiről.
ePénztárgép csomagok, hogy biztosan megtaláld a számodra legkedvezőbbet
Megértjük, ha egyszerre túl sok az információ, éppen ezért igyekeztünk hasznos és tartalmas csomagajánlatokat kialakítani vállalkozásod számára. Talán a legjobb az egészben, hogy ha bármi változás áll be, nyugodtan bővítheted eszközökkel és appokkal a rendszert, hiszen tökéletesen kompatibilisek egymással mind a gépek, mind az alkalmazások.
Elegendő számodra egyetlen POS bankkártya terminál? Ingyenes NTAK adatszolgáltatást választanál? Bankkártyafüggetlen és SZÉP kártya elfogadó rendszerre van szükséged? Ne keress tovább, hiszen az NTAK POS Free csomagunk tudja mindezeket, emellett előre feltöltött cikktörzset is adunk, valamint havidíjmentesen juthatsz hozzá az eszközhöz. Igény esetén bővítsd applikációkkal, amelyek megkönnyítik az adásvételt.
Hasonló konstrukciót kínálunk az NTAK POS BEE havidíjas csomag keretein belül, amihez hordozható adóügyi nyomtató és SMART kereskedelmi funkció is társul. Ezzel egy az egyben megfelelhetsz a nyugtaadási, NTAK adatszolgáltatási, számlaadási és elektronikus fizetés biztosítási kötelezettségednek.
Fontos számodra a gyors nyugtakiállítás? Egy helyen szeretnéd csupán rögzíteni az eladást? NTAK BEE csomagajánlatunk megfelel ezeknek a feltételeknek, valamint az NTAK adatszolgáltatásnak is teljes mértékben megfelelhetsz. Adóügyi nyomtatóval és előre feltöltött cikktörzzsel kiegészítve pedig egy kis, egyszerű és könnyen kezelhető konstrukciót kapsz.
A fentiekhez képest kicsivel másabb az ePOS BEE, hiszen egy iMin D2-402 Android POS tablet adja a csomag alapját, egy mini hordozható adóügyi nyomtatóval kiegészítve. Az előre telepített ePénztárgép szoftver és a SMART kereskedelmi funkció pedig segít a cikkelemes értékesítésben, illetve a vállalkozásod és raktárkészleted valós idejű monitorozásában.
Applikációk, amelyek segítségedre lesznek az ePénztárgép használata során
A csomagajánlatokban nagyon sok esetben megtalálhatók a CMO saját fejlesztésű alkalmazásai, ezeket viszont külön-külön is letöltheted Androidos telefonra vagy tabletre.
Az ePénztárgép applikáció ingyenesen használható szoftver, ami lehetővé teszi az NTAK adatküldési opciót és akár a cikkelemes értékesítést is. Meglévő eszközök felokosítására kitűnő választás, hiszen rengeteg statisztikai adathoz hozzáférhetsz saját vállalkozásodat illetően.
SMART kereskedelmi funkció telepítésével elérhetővé válik a cikkelemes értékesítés és az NTAK opció egyaránt, használd hűségidő nélkül az ePénztárgép kiegészítő szolgáltatásaként. Önmagában is használhatod, hogy kihasználhasd az app nyújtotta többletinformációkat.
Szakértő kollégáink naprakészen várják hívásodat, ha segítségre van szükséged a CMO csomagjaival vagy alkalmazásaival kapcsolatban, illetve ha írsz nekünk, arra hamar válaszolunk!