2024. 04. 08.
Olvasási idő: 1:54 perc
A turizmus fejlesztésével a vendéglátó szektor fehérítésére is sor került az elmúlt évek során, ezért is hozta létre az MTÜ az NTAK adatszolgáltatást. Ez az anonim adatkezelő szoftver valós időben és naprakészen mutatja meg a turisztikai adatokat a beérkezett információk alapján. A rendszer kiterjed a szálláshely szolgáltatókra, attrakciókra és vendéglátóhelyekre egyaránt, ezért a regisztráció minden ide tartozó vállalkozás számára kötelező. Az NTAK regisztráció elmulasztása büntetéseket vonhat maga után, ezért segítünk a folyamatban, ha még nem tetted volna meg ezt a lépést.
Regisztráció és adatszolgáltatás, mi a különbség?
A szakaszos bevezetés utolsó időpontja nemrég érkezett el, amikor is minden vendéglátóipari egység számára kötelezővé vált az NTAK regisztráció. Ezt az adatszolgáltató lépést sokan felesleges nyűgnek és időpazarló adminisztrációként fogadták eleinte, azonban valódi haszna van a rendszernek. Egyrészről a beérkezett anonim adatok alapján az NTAK valós időben gyűjthet adatokat a szektor jelenlegi állásáról, másrészt ezeket az információkat maga a vállalkozó is felhasználhatja, ami segítheti a vállalkozás átlátását és fejlesztését.
Az NTAK regisztráció elmulasztása komoly bírságot vonhat maga után, hiszen ez a lépés minden új és régi vendéglátó egység számára kötelező, mint:
- az éttermek és gyorséttermek,
- büfék és büfékocsik,
- kávézók,
- italüzletek és bárok,
- zenés-táncos szórakozóhelyek,
- rendezvény és munkahelyi étkezést biztosító vállalkozások,
- alkalmi és mozgó vendéglátóhelyek.
A lista nem teljes, érdemes saját vállalkozásod besorolását TEÁOK kód alapján megkeresni a jogszabályi felsorolásban, ha bizonytalan vagy az ágazat megnevezését illetően. A központi regisztráció után az ágazati regisztrációt is meg kell ejteni, így ha egy név alatt több egység is működik, azokat külön-külön kell felvinni a rendszerbe.
Maga a konkrét regisztrációs folyamat így zajlik:
- Ügyfélkapun keresztül történő központi, majd ágazati regisztráció az NTAK rendszerben.
- Választott vendéglátó szoftver kiválasztása és telepítése az eszközökre (érdemes olyat választani, ami könnyen kezelhető és ugyanúgy fut telefonon, tableten, pénztárgépen és terminálon).
- A vendéglátó szoftver NTAK rendszerrel történő összekapcsolása.
- Üzemeltetési engedély megújítása NTAK regisztrációt követően (csak utána fogod tudni ezt elvégezni, ne cseréld fel a lépéseket).
Nem érdemes halogatni, ha vállalkozásod már üzemel, mert a NAV nagy összegű bírságot szabhat ki NTAK regisztráció elmulasztása esetén!
Kihez kerülnek ezek a statisztikai adatok?
Az NTAK rendszer által gyűjtött statisztikai adatok minden vendéglátási területen (vendéglátóhelyek, szálláshely szolgáltatók, attrakciók) anonim módon történnek, például olyan dolgokra terjednek ki, hogy honnan érkeznek a vendégek, milyen pénznemben fizetnek és milyen időszakokban népszerűbbek egyes helyek.
- Nemzeti Adó és Vámhivatal: Elsősorban a kötelező adatszolgáltatás lényege a gazdaság fehérítése, ezért érthető okokból a NAV is megkapja a gyűjtött adatokat, ami segíti az összevetést az adóügyi nyilvántartásokkal.
- Központi Statisztikai Hivatal: A statisztikai adatok elemzése érdekében ők is hozzáférnek a beküldött adatokhoz, amelyek segítenek a későbbi stratégiai célok meghatározásában, ezáltal pedig hatékony marketingtevékenységek összeállításában. Emellett a komoly kutatás és fejlesztés eredményességéhez is hozzájárul.
- Területileg illetékes önkormányzatok: Sok esetben a bejelentési kötelezettségek (mint az időszakos pénztárgép szüneteltetés) az önkormányzatok fennhatósága alá tartozik, így részükre is hozzáférhetőek ezek az adatok, így ellenőrző tevékenységet is folytathatnak ennek megfelelően.
- A vállalkozás üzemeltetője: Mivel az információáramlás nem egyirányú, így nem csak a hatóságok és ellenőrző szervek férhetnek hozzá az általad gyűjtött statisztikai adatokhoz, hanem te magad is visszanézheted őket. Ez azért előnyös, mert a rendszeres adatokból sokkal jobban kirajzolódnak a vállalkozásod tulajdonságai, értékei, esetleg a csendesebb időszakokra is találhatsz magyarázatot.
Jobb, ha tudod, hogy az adatszolgáltatás a legtöbb vállalkozás számára kötelező, de jelenlegi jogállás szerint van néhány kivétel. Kötelező az adatszolgáltatás minden vendéglátó egység számára, amelynek előző éves nettó árbevétele meghaladta a 12 millió forintot. Tehát, ha a tiéd ez alatt a határ alatt van, esetleg kezdő vállalkozásként még nincs egy teljes lezárt éved, akkor még van időd ismerkedni az NTAK szoftverekkel. Az NTAK regisztráció elmulasztása viszont minden vendéglátóhelyet negatívan érinthet, így ezen ne gondolkozz sokáig, ha még nem tetted meg!
Könnyen kezelhető vendéglátó szoftver és NTAK rendszer összekapcsolása
A CMO a jogszabály körvonalazódása óta igyekszik olyan szoftvereket és applikációkat fejleszteni, amelyek egyszerűen kezelhetőek, gyorsan megtanulhatóak és lehetőleg minél több eszközzel kompatibilisek. Ennek tudatában fejlődött ki az ingyenes vendéglátó szoftver NTAK adatszolgáltatással, hogy az eseményvezérelt adatszolgáltatáshoz ne kelljen duplán adminisztrálnod, és a napi zárás elküldése is mindössze néhány kattintás legyen.
Az NTAK rendszerben a kiállítani kívánt nyugtaelemeket előre meghatározott kategóriákba rendelheted, így a könnyen kezelhetőség miatt nem kell aggódnod. Ez hozzájárul a hibalehetőségek csökkentéséhez, illetve az időspóroláshoz is, hiszen nem kell külön árazással vagy cikkekkel foglalkoznod. Mindezt az ingyenes ePénztárgép applikációval teheted meg, amelyben minden funkcióhoz hozzáférsz akár különböző eszközökről is, amit a későbbiekben gond nélkül bővíthetsz.
Tetszik az alkalmazás, de kevésnek érzed? Erre is gondoltunk, hiszen az ePénztárgép kiegészítéseként jött létre a SMART kereskedelmi funkció. Ez a szoftver kifejezetten bővítő szolgáltatásként működik, ami lehetővé teszi a cikkalapú értékesítést, így a nyugtákon is saját kezűleg bevitt cikkek szerepelhetnek. A már meglévő NTAK kategóriák alá beviheted a saját cikkszámokat, és a felhő alapú tárolásnak köszönhetően bármikor módosíthatod őket.
A már meglévő e-pénztárgépek is bővíthetők és fejleszthetők az applikációk kompatibilitás esetén, ha viszont eszközre is szükséged lenne, könnyen találsz megfelelő pénztárgépet, SoftPOS-t és terminált a CMO kínálatában.
Naprakészen a CMO-val az NTAK regisztráció elmulasztása nélkül!
Modern rendszereinket mindig a jelenlegi jogszabályoknak megfelelően alakítjuk és frissítjük, hogy biztosítsuk azt, hogy használatukkal minden kötelezettségnek megfelelhess. Ha már túl vagy a regisztráción és beszerezted a későbbiekben használni kívánt eszközeidet, akkor a következő lépés az NTAK tanúsítvány beállítása lesz. Erre azért van szükség, hogy létrejöjjön az NTAK kapcsolat, ehhez néhány beállítást kell elvégezned, amelynek részletes útmutatóját a linkre kattintva találod.
Az alkalmazásokról már írtunk fentebb, amelyeket érdemes nem egyesével, hanem például csomagajánlat formájában beszerezned, hiszen így kedvezményesen juthatsz hozzá egyes elemekhez. Megoldást kínálunk kisvállalkozások számára az ingyenes NTAK POS Free csomaggal, amely egyaránt tartalmaz bankfüggetlen terminált, előre feltöltött cikktörzset, SZÉP kártya elfogadást és ingyenes NTAK adatszolgáltatást. Attól függően, hogy szükséged van-e egyéb eszközökre, úgy megtalálod ennek a kibővített verzióit is, mint az NTAK POS ECR csomag, amely asztali pénztárgépet is tartalmaz, vagy az NTAK POS BEE, amely hordozható adóügyi nyomtatóval kiegészítve teljes értékű pénztárgépként használható.
Az NTAK Base adatszolgáltatás hűségidő nélkül kínál NTAK adatküldést, előre feltöltött cikktörzzsel és vendéglátós kategória nézettel egészíti ki az ingyenes ePénztárgép applikációt. Az NTAK ECR csomag tartalma egy kezdveményes asztali online pénztárgép, előre feltöltött cikktörzs és NTAK adatszolgáltatás 100%-os megfelelőséggel. Gyors nyugtakiállításra van szükséged, de nem helyhez kötötten? Az NTAK BEE hordozható adóügyi nyomtatóval, előre feltöltött cikktörzzsel és megbízható NTAK adatszolgáltatással segíti majd a munkádat!
Útmutatásra van szükséged a beállítások terén, vagy csupán lenne néhány kérdésed? Ne habozz felkeresni minket, felkészült munkatársaink készségesen segítenek majd kapcsolatfelvételt követően!