Ügyfélszolgálat:
H-P 9-16h
szechenyi_logo_mobile

E-pénztárgép egyéni vállalkozóknak - Milyen szakembereknek kell?

e-Pénztárgép és e-Nyugta rendelet

2024. 07. 30.

Olvasási idő: 4:11 perc

A kasszarendszer átalakításának terve már évek óta közbeszéd tárgyát képezi, nemrégiben pedig elfogadták azt az adócsomagot, amelyben már konkrét jogszabályokat is megfogalmaztak. Lényegében, a fizikális formában elérhető, hardveres pénztárgépek mellett egyre inkább a felhő alapú szolgáltatásokra helyezik a hangsúlyt.

A CMO következő blogbejegyzésében kifejtjük, hogy ez hogyan alakítja át az egyéni vállalkozó pénztárgép használatát a mindennapokban!

Mit érdemes egyéni vállalkozóként tudni az ePénztárgépről?

Ez a konstrukció csak néhány éve jelent meg a piacon, mégis nagy port kavart a pénztárgépes berkekben, hiszen azt a jól megszokott és alapvető dolgot veszi ki a vállalkozásból, amit ezidáig természetesnek vettünk: a pénztárgépet. Az online pénztárgépek kötelezővé tételével érthető, hogy ez lett az alapvető típus, amelyet minden egyéni vállalkozó beszerzett, viszont ezzel párhuzamosan jelent meg az ePénztárgép és tarolta le a piacot.

Az okos megoldás célja, hogy egy rendszeren belül egységesítse és átláthatóvá tegye azokat a kötelezettségeket, amelyeknek (szinte) minden vállalkozásnak meg kell felelnie:

  • a kötelező NTAK adatszolgáltatásnak,
  • és a NAV felé történő folyamatos adattovábbításnak.

Az ePénztárgép lényege, hogy az összes a vállalkozásodban használt eszközt és szoftvert egymáshoz csatlakoztathasd, illetve, ha változás áll be, akkor kedved szerint változtathass a konstrukción.

  • Kevesebb gépre van szükséged? Egyszerűen szüntesd meg, amelyek nem kellenek és válts kisebb csomagra.
  • Bővülsz? Szerezd be a szükséges gépeket és terminálokat, csatlakoztasd a meglévő rendszerre és készen is vagy!

A rendszert háromféleképpen tudod majd használni attól függően, hogy számodra melyik lesz a legkedvezőbb.

  1. Egyrészt telepítheted applikáció formájában Androidos rendszerre, amelyet helyileg fogsz tudni futtatni.
  2. Másrészt igényelheted hardver alapú szolgáltatásként, méghozzá a meglévő online pénztárgéped frissítésére és egy (hordozható) adóügyi nyomtatóra lesz szükséged a komplett rendszerhez.
  3. Harmadrészt pedig kérheted felhő alapú szolgáltatásként, ehhez egy stabil WiFi kapcsolat szükséges, és már futtatható is szoftveresen a hozzáférés.

Kinek lesz kötelező az ePénztárgép használata?

Az áfatörvény módosításának megfelelően arról rendelkeztek, hogy az adóalanyok számára főszabály a számla kiállítása az értékesítésről. Abban az esetben, ha magánszemély a szolgáltatást igénybevevő vagy beszerző, akkor az adóalany számlakibocsátásra nem kötelezett, viszont nyugtaadásra igen, amennyiben a fizetés készpénzzel, készpénzt helyettesítő fizetési eszközzel vagy pénzhelyettesítő eszközzel történik.

A 3/2013. (II. 15.) NGM rendelet határoz arról, hogy a nyugtakibocsátási kötelezettséget az adóalany mikor kötelező gépi nyugtával/pénztárgéppel/taxaméterrel teljesíteni. Minden szervizeléssel, használattal, forgalmazással, műszaki követelménnyel és a pénztárgéppel rögzített adat adóhatóság felé történő adatszolgáltatásáról az adott részlet rendelkezik.

Az egyéni vállalkozó pénztárgép cseréje pedig főként attól függ, hogy korábban milyen modellt használt, illetve, hogy az képes lesz-e az ePénztárgéppel történő felokosításra.

A CMO ennek tudatában kezdte el a szükséges szoftverek fejlesztését, amelyek nem csupán a jogszabályi előírásoknak felelnek meg, hanem egyszerűbbé és átláthatóbbá teszik az értékesítést. Jó hír, hogy ezek minden általunk forgalmazott pénztárgéppel, terminállal és eszközzel kompatibilisek, illetve már meglévő eszközödre is telepítheted, amennyiben az rendelkezik a szükséges verziószámú Androidos rendszerrel.

  • Az ePénztárgép applikáció egy ingyenes alkalmazás, amely alap statisztikákkal rendelkezik a vállalkozásodat illetően, így kiválóan felokosíthatod vele új és már meglévő eszközeidet is. A telepítéshez útmutatót adunk, hogy lépésről lépésre haladhass. Moduláris kialakítása mellett akár cikkelemes értékesítést is lehetővé tesz, illetve NTAK adatküldési opcióval is rendelkezik, hogy 100%-ig megfelelhess az adatszolgáltatási követelményeknek.
  • A SMART kereskedelmi funkció egyfajta kiegészítése lehet az előzőnek, amelyet ebben a formában hűségidő nélkül használhatsz, de választhatod önmagában is. Használd ki az applikáció nyújtotta többletstatisztikákat, állj át cikkelemes értékesítésre, miközben az NTAK adatküldési opciót is beállíthatod néhány kattintással.

Mikor szükséges az egyéni vállalkozó pénztárgép leváltása?

Kijelenthetjük, hogy jelenleg még az elektronikus nyugtaadás nem igazán elterjedt az egyéni vállalkozók körében, egyelőre igen szűk körben van rá lehetőség. Jogszabályok alapján az online pénztárgép használata kötelező a kereskedelmi szektorban, ez pedig kizárólag papír alapú nyugta kibocsájtására képes.

Azonban egyre növekvő igény mutatkozik arra, hogy az elektronikus számlákhoz hasonlóan a papír alapú nyugtákat is felváltsa egy digitalizált forma. Az ePénztárgép megoldást jelent ezekre az igényekre, egyelőre azonban nem teljes a szabályozás ezzel kapcsolatban, a részletszabályokra ugyanis a kormányrendelet fog kitérni.

Előzetesen úgy fest, hogy az alábbi dátumokhoz kötve fognak megjelenni a főbb változások:

  • 2024.július 1.: Az elektronikus nyugta bevezetésének tesztidőszaka elméletileg ettől kezdve élesedik, valójában egy hibrid időszakról lesz szó, hiszen a vásárlók egyaránt kérhetnek papír alapú vagy digitális nyugtát.
  • 2025.július: Régi típusú online pénztárgép esetén az egyéni vállalkozó pénztárgép cserére kötelezett, ugyanis új gépek engedélyeztetésére ezt követően már nem lesz lehetőség. Az online pénztárgépek papír alapú nyugtaadásra képesek, ennek háttérbe szorításával fokozatosan részesítik majd előnyben az elektronikus nyugtaadást az ePénztárgépek segítségével.
  • 2028.december 31.: A tesztidőszak utolsó napja, tehát három és fél év áll majd rendelkezésre, hogy az egyéni vállalkozók és kereskedők beletanuljanak az új rendszerbe, illetve beszerezzék az ehhez szükséges pénztárgép eszközöket és szoftvereket. Egyúttal ez a hibaelhárítás időszaka is, hiszen gyakorlatban mutatkozik majd meg, hogy eladók és vevők hogyan küzdenek meg a felmerülő problémákkal, milyen nem várt dolgok körvonalazódnak majd és ezeket hogyan lehet orvosolni.

Hogyan működik majd az elektronikus nyugtaadás? ePénztárgép használat egyéni vállalkozóként

Mint egyéni vállalkozó pénztárgép csere mellett lesz néhány újdonság, amelyet vállalkozásra szabottan el kell majd tudni sajátítani. Persze az adócsomag jogszabályai időközben módosulhatnak és kiegészülhetnek, de jelenlegi tudásunk szerint az alábbiak szerint zajlik majd az elektronikus nyugtaadás:

  • Minden vásárló saját QR kóddal rendelkezik majd, ehhez egy applikáció letöltése szükséges, ezen keresztül kell majd bemutatnia a pénztárnál. Hasonlóan működik, mint a modern hűségkártyás rendszerek, nem kizárt, hogy ezeket az előnyöket is kombinálni fogják a személyes QR kóddal.
  • A beolvasott kód bemutatásával a digitális nyugta azonnal felkerül az úgynevezett NAV Nyugtatárba, így a későbbiekben gond nélkül visszakereshető lesz a vevő részére. A papírmentes megoldás pedig segít az eladónak spórolni a nyugtaadáshoz szükséges eszközökön és alapanyagokon.
  • A tesztidőszak során a vásárló még dönthet a papír alapú nyugta mellett, azonban 2028 után már csak digitális formában áll rendelkezésére.

Az alkalmazás maga nem igényel regisztrációt, azonban csak okoseszközre tölthető le az app, illetve internetelérésre van szükség a QR kód bemutatása során.

Sajnos erre nem mindenkinek van meg a lehetősége és/vagy nem igazán ért hozzá, így ennek áthidalása még erősen kérdőjeles. A NAV által benyújtott változtatási kérelem pedig egyrészt annak tudható be, hogy a költekezési szokásokat jobban tudatosítsák a vásárlókban, másrészt pedig anonim statisztikai adatgyűjtésre is szolgál majd az új rendszer. A Nyugtatárba felkerülő digitális nyugták által nem csak a költés követhető nyomon, hanem például a garanciális papírok és jótállások sem vesznek el, így azok gond nélkül érvényesíthetők, ha szükség van rá.

A CMO szakértő kollégái gyorsan reagálnak a megkeresésedre, de ha azonnali segítségre van szükséged, hívj minket a megadott elérhetőségeken!