Ügyfélszolgálat:
H-P 9-16h
szechenyi_logo_mobile

A NAV e-nyugta tesztidőszak legfontosabb tudnivalói egy helyen

e-Nyugta, mminden amit tudni lehet róla

2024. 11. 14.

Olvasási idő: 3:35 perc

A NAV e-nyugta tesztidőszaka az online pénztárgépes rendszerek fejlesztésének kulcsfontosságú lépése, amelynek célja a papíralapú nyugták kiváltása és az elektronikus tranzakciók elősegítése. Az e-nyugta NAV rendelete nemcsak a jogszabályi megfelelés biztosítását célozza, hanem a hatékonyság és átláthatóság növelését is.

Az elektronikus nyugta NAV irányításával történő bevezetése nemcsak a vállalkozások számára jelent új korszakot, hanem a vásárlói élményt is átalakítja. A CMO következő blogbejegyzésében összeszedtük Neked a tesztidőszakkal kapcsolatos leglényegesebb tudnivalókat egy helyen!

Az e-nyugtáról röviden: mi a célja a NAV szabályozásának?

Az e-nyugta egy elektronikus formában kibocsátott nyugta, amelyet a NAV irányelveinek megfelelően online rendszerben rögzítenek. Az e-nyugta NAV szabályozásának célja, hogy az üzletek, kereskedők és szolgáltatók egyszerűbben és gyorsabban kezelhessék a pénzügyi tranzakciókat, miközben biztosítják a vásárlóknak a nyugta kibocsátását anélkül, hogy ehhez papíralapú nyugtát kellene kiadniuk.

Az elektronikus nyugta az üzletek mindennapi működésének része lesz, ahol a tranzakciók elektronikusan rögzülnek és a NAV rendszerén keresztül felügyelhetők. Az e-nyugták bevezetése hozzájárul a gazdasági átláthatósághoz, csökkenti az adóelkerülések lehetőségét, és egyben fenntarthatóbb megoldást nyújt a papíralapú bizonylatokkal szemben.

A NAV e-nyugta tesztidőszaka – mit érdemes róla tudni?

A NAV e-nyugta tesztidőszaka során a vállalkozásoknak lehetősége van tesztelni az elektronikus nyugtázási rendszereket. Ez az időszak rendkívül fontos, mivel segíti a rendszer finomhangolását, hogy az zökkenőmentesen működjön a teljes bevezetés után.

1. Célja a zökkenőmentes átállás elősegítése

A tesztidőszak elsődleges célja, hogy a vállalkozások felkészüljenek az e-nyugták kötelező bevezetésére, és időben át tudjanak állni a digitális rendszerre. Ez az időszak lehetőséget biztosít arra, hogy a rendszerek hibamentesen működjenek, és a NAV felé történő adatszolgáltatás is problémamentesen abszolválható legyen.

2. Milyen vállalkozásokat érint?

Az e-nyugta NAV tesztidőszaka elsősorban a pénztárgéppel rendelkező kereskedőket és szolgáltatókat érinti. Azoknak a vállalkozásoknak, akik jelenleg papíralapú nyugtát állítanak ki, az ePénztárgép rendszer bevezetésével át kell állniuk az elektronikus nyugtaadásra. A közel hároméves tesztperiódus során részben a kereskedőkön van hangsúly, nekik ugyanis fel kell számolniuk az online pénztárgépek használatát. A vásárlók szempontjából pedig alkalmazkodniuk kell az új nyugtakibocsátáshoz, meg kell tanulniuk használni az új rendszert.

3. Adatszolgáltatás és megfelelés

A tesztidőszak alatt kiemelten fontos, hogy a vállalkozások figyelemmel kísérjék az adatszolgáltatási kötelezettségeiket. Az e-nyugta rendszer lényege, hogy az adatokat valós időben továbbítják a NAV felé, amely lehetővé teszi a pénzügyi tranzakciók folyamatos felügyeletét. A tesztidőszak során ezek az adatszolgáltatások élesben működhetnek, de a rendszer esetleges hibái még javításra kerülhetnek.

4. Technológiai követelmények

Az elektronikus nyugta NAV által kibocsátott rendszerének használatához a vállalkozásoknak ePénztárgépre van szükségük, amelyek képesek a NAV-val való kommunikációra. A CMO által kínált megoldások már most lehetőséget biztosítanak arra, hogy a vállalkozások az e-nyugta rendszerre álljanak át. Ezek a rendszerek nemcsak a nyugták elektronikus kiállítását biztosítják, hanem az adatokat is valós időben továbbítják a NAV felé.

5. Felmerülő kérdések, problémák orvoslása

Több ízben felmerültek kérdések a frissen kikerülő jogszabályok nyomán, mint például, hogy hogyan alkalmazható ePénztárgép online pénztárgépen, vagy éppen, hogy használhatja olyan vásárló az applikációt, aki nem rendelkezik okostelefonnal. Egyelőre a főbb irányvonalak lettek meghatározva a rendszer működését illetően, a tesztidőszakot pedig pontosan ezek feltárására és megoldására vezetik be.

Az elektronikus nyugta NAV jogszabályok legfontosabb dátumai

A NAV által szabályozott elektronikus nyugta bevezetése ütemezetten történik, ezért több fontos dátumra érdemes odafigyelni.

  • 2023 ősz: ekkor fogadták el az elektronikus nyugta bevezetését, mint jogszabályt, így ehhez mérten alakították a rendelkezéseket, hogy a következő években a papíralapú nyugtát fokozatosan kivezessék.
  • 2024: az ePénztárgépek használata ekkor került terítékre, több applikáció is fejlesztésre került a szoftverhez, ami segíti a vendéglátósokat, hogy 100%-ban megfelelhessenek a jogszabályi követelményeknek. Emellett a TEÁOR listát is közzétették, hogy minden vállalkozó számára egyértelmű legyen, akinek kötelező lesz a váltás.
  • 2024 közepe: erre az időpontra tették a tesztidőszak elindulását, azonban a teljes jogszabály még nem készült el, ezért pici csúszással kellett számolnunk. Elvileg a vásárlók számára közzéteszik az ingyenes appot, amelyet letöltve okostelefonjukra egyetlen QR kód segítségével kérhetik a digitális nyugtát, amelyet később a NAV nyugtatárában találnak meg.
  • 2025 közepe: elvileg innentől kezdve már nem lehet üzembe helyezni online pénztárgépet, kizárólag ePénztárgép regisztrálható, azonban a korábban üzemképessé tett online pénztárgépek ePénztárgép applikációval még üzemeltethetők a tesztidőszak végéig.
  • 2028 közepe: ebben határozták meg a tesztidőszak végét mind a kereskedők, mind a vásárlók számára. Ezt követően már csak elektronikus nyugta állítható ki és a vevők sem kérhetik papír alapon a továbbiakban.

Milyen vállalkozásokat érint az e-nyugta? Pontosabb adatok a NAV felé

Az e-nyugta bevezetése minden olyan vállalkozást érint, amely jelenleg is köteles nyugtát kiállítani a vásárlói számára. Ide tartoznak az olyan kis- és nagykereskedelmi egységek, vendéglátóipari szolgáltatók, akik online pénztárgépet használnak. Az elektronikus nyugta lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy pontosabb adatokat szolgáltassanak a NAV felé, és ezzel elkerüljék az esetleges adózási problémákat.

Újdonságot jelent majd mindazok számára, akik eddig jellemzően papír alapon állítottak ki bizonylatot, például kézi nyugta formájában. Aki eddig is használt kiegészítő applikációkat online pénztárgépe mellé, és/vagy elektronikus nyugtával dolgozott, számukra nem változtatja majd meg az új rendszer jelentősen a vállalkozás működését. A CMO már korábban részletesebben írt arról, hogy mire számíthatnak a vállalkozók, illetve milyen csomagajánlatokat választhatnak az új konstrukció kialakításához.

A NAV e-nyugta működése a gyakorlatban

Az általad használt eszközöktől függően választhatsz három opció közül, hogy hogyan is szeretnéd beüzemelni a NAV e-nyugtaadást, mégpedig:

  • Hardveresen, az online pénztárgéped frissítésével és egy adóügyi nyomtatóval csatlakoztatva.
  • Szoftveresen, felhő alapon egy megbízható WiFi kapcsolat segítségével.
  • Applikációval, ahogyan azt a CMO-nál eddig is tapasztalhattad, szoftvereinket és forgalmazott eszközeinket minden esetben úgy forgalmazzuk, hogy azok egymással kompatibilisek legyenek.

Nincs ez másként az e-nyugtával sem, amelyet ePénztárgép segítségével állíthatsz ki. Ezt alkalmazásként telepítheted bármilyen nagyobb verziószámú androidos eszközödre, ha ilyen nem áll rendelkezésedre, akkor figyelmedbe ajánljuk az A920 Pro bankkártya terminált. Bankfüggetlenül használhatod akár online számlázásra és számlanyomtatásra is, SZÉP kártya elfogadására alkalmas, és ami a legjobb benne, hogy hűségidő nélkül ingyenes havidíjjal választhatod!

Az ePénztárgép kizárólag NAV e-nyugta kiállítására alkalmas, viszont a tesztidőszak alatt állíthatsz ki papíralapú nyugtát online pénztárgépeddel, amennyiben a vásárló ezt kéri. Ellenkező esetben az elektronikus nyugta tekintendő standardnak, vagyis a vevőnek be kell mutatnia a személyes QR kódját, így az e-nyugta másodpercek alatt elkészül és felkerül a NAV nyugtatárába. Ezáltal visszakereshetnek régebbi bizonylatokat, érvényesíthetik jótállásukat és átfogóbb képet kaphatnak a költekezési szokásaikat illetően.

A jogszabályi háttér véglegesítésével újabb információk kerülhetnek napvilágra a kötelezettségekről és elvárásokról, ezért maradj naprakész és jól tájékozott a CMO cikkein keresztül! Kérdésed van? Esetleg szeretnéd az új rendszert megismerni, vagy integrálni meglévő eszközeidre? Keresd szakértő munkatársainkat bizalommal!